محصول ارگانیک سفت می شه، ولی خراب نمی شه

حقیقت‌هایی درباره پروتئین وی که شرکت‌ها نمی‌خواهند شما بدانید!

برای کم کاری تیروئید چه بخوریم

برای کم کاری تیروئید چه بخوریم

Table of Contents

در این مقاله، به این موضوع می پردازیم که برای کم کاری تیروئید چه بخوریم ؟ همراه شما هستیم.

لازم است قبل از مطالعه این مقاله، از غذاهای ممنوع در پر کاری تیروئید مطلع شوید.

همچنین از خواص هندوانه برای پر کاری تیروئید، عسل برای پرکاری تیروئید و زنجبیل برای پرکاری تیروئید آگاه باشید.

برای کم کاری تیروئید چه بخوریم ؟ این سوال برای آن دسته از افرادی پیش می آید که از کم کاری تیروئید رنج می برند. غده تیروئید غده ای پروانه ای شکل در ناحیه گردن است که مسئول تولید و ذخیره هورمون هایی می باشد که بر متابولیسم بدن تأثیر می گذارد. این غده سطح انرژی بدن و کالری سوزانده شده توسط دو هورمون T3 و T4 را تنظیم می کند.

در صورتی که به دلایلی عملکرد غده تیروئید مختل شود، تعادل هورمون ها از حالت طبیعی خارج می شود. در چنین مواردی اگر میزان هورمون تیروئید کمتر از حد نرمال باشد، فرد مبتلا به کم کاری تیروئید و در صورت عدم مجاز بودن هورمون، فرد مبتلا به پرکاری تیروئید است.

در این مقاله به تغذیه و کم کاری تیروئید می پردازیم. همچنین به معرفی مکمل Thyroid RX خواهیم پرداخت.

مهم است که برند مکملی که مصرف می نمایید، از اعتبار بالایی برخوردار باشد. پیشنهاد و توصیه اکید می کنیم که از مکمل های شرکت معتبر ATP SCIENCE استفاده نمایید. این مکمل ها را می توانید از موسسه ترندان اسپرت تهیه نمایید.

اینفوگرافیک برای کم کاری تیروئید چه بخوریم

اینفوگرافیک برای کم کاری تیروئید چه بخوریم
اینفوگرافیک برای کم کاری تیروئید چه بخوریم

شرکت بازرگانی ترندان اسپرت، در حال حاضر تنها نماینده رسمی و انحصاری شرکت استرالیایی ATP SCIENCE  در کشور شناخته می شود.

عناوین مقاله:

منظور از کم کاری تیروئید چیست؟

چند نوع کم کاری تیروئید وجود دارد؟

کم کاری تیروئید چه علائمی دارد؟

علت کم کاری غده تیروئید چیست؟

کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

چه غذاهایی می تواند کم کاری تیروئید را بهبود بخشد؟

چه غذاهایی برای کم کاری تیروئید مضر می باشد؟

ویتامین ها، املاح و مواد معدنی، چه نقشی در تغذیه و کم کاری تیروئید دارند؟

بهترین مکمل برای درمان کم کاری تیروئید کدام است؟

آیا مصرف گردو برای درمان کم کاری تیروئید موثر است؟

در تغذیه و کم کاری تیروئید، چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

رابطه کم کاری تیروئید و چاقی چیست؟

آیا تغذیه و کم کاری تیروئید با یکدیگر مرتبط هستند؟

آیا وزن افراد مبتلا به کم کاری تیروئید، به راحتی افزایش می یابند؟

چگونه در کم کاری تیروئید، وزنمان را کنترل کنیم؟

کم کاری تیروئید چگونه تشخیص داده می شود؟

کم کاری تیروئید چگونه با لوتیروکسین درمان می شود؟

سخن پایانی

 

منظور از کم کاری تیروئید چیست؟

منظور از کم کاری تیروئید چیست؟
منظور از کم کاری تیروئید چیست؟

در این بخش از مطلب برای کم کاری تیروئید چه بخوریم، می خواهیم به شما بگوییم که منظور از کم کاری تیروئید دقیقا چه چیزی است؟

در شرایطی که بیمار قادر به پردازش هورمون تیروئید کافی در رگ های خونی نیست و متابولیسم بدن پایین است، فرد دچار کم کاری تیروئید می شود، کم کاری تیروئید، کم و بیش شایع است.

کم کاری تیروئید زمانی رخ می دهد که بدن به اندازه کافی هورمون های تیروئیدی را پردازش و ترشح نمی کند. متابولیسم بدن را مشکل می کند و کند می شود. در این حالت، کل بدن بیمار تحت تاثیر قرار می گیرد. هنگامی که سطح هورمون تیروئید بیمار بسیار کم می شود، بیمار دچار میکسدم می شود.

میکسدم یک بیماری جدی است

میکسدم یک بیماری جدی است که باعث علائم جدی مانند کما، نارسایی قلبی، کم خونی، سرگیجه و هیپوترمی می شود. کم کاری تیروئید با این شدت، سلامت فرد را تهدید می کند و می تواند خطرات جدی ایجاد کند.

داروهای خود را به طور منظم مصرف کنید، به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید و برنامه مراقبتی خود را دنبال کنید. مکمل  Thyroid RX یکی از مکمل های برند محبوب ATP می باشد که برای درمان کم کاری تیروئید می توان از آن استفاده کرد. لازم به ذکر است که تنها نمایندگی رسمی این برند در ایران، شرکت بازرگانی ترندان اسپرت است.

پیشنهاد می کنیم از پست ATP چیست و چه تاثیری در بدن دارد؟ دیدن کنید.

چند نوع کم کاری تیروئید وجود دارد؟

چند نوع کم کاری تیروئید وجود دارد؟
چند نوع کم کاری تیروئید وجود دارد؟

انواع مختلفی از بیماری تیروئید یا کم کاری تیروئید وجود دارد که در این بخش از مطلب برای کم کاری تیروئید چه بخوریم، هر یک از آن ها را توضیح می دهیم.

کم کاری مادرزادی تیروئید

وقتی کودکی به دنیا می آید و غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نمی کند، به کم کاری مادرزادی تیروئید مبتلا می شود. این بیماری یک مورد شایع است و معمولا از هر 2500 تا 3000 کودک، یک نفر با این بیماری متولد می شود.

انجام غربالگری تیروئید برای نوزادان در کشور ما کاری اجباری می باشد  و 3 تا 5 روز پس از تولد انجام می شود. در این غربالگری، از کف پای نوزاد خون گرفته می شود.

هنگامی که چنین مشکلی در نوزاد کشف شد، متخصص غدد باید آزمایشات لازم را انجام دهد و نوزاد را درمان کند. در غیر این صورت، نوزاد دچار مشکلات جسمی و روحی خواهد شد.

کم کاری مادرزادی تیروئید به طور معمول در سایر اعضای خانواده دیده می شود. اگر سابقه خانوادگی بیماری تیروئید دارید، بهتر است بیشتر مراقب باشید و غربالگری نوزاد خود را پیگیری کنید.

کم کاری تیروئید خود ایمنی

گاهی اوقات بدن انسان به اشتباه قسمت هایی از بدنش را خارجی می شناسد و به اشتباه با آن ها مبارزه می کند. وقتی بدن به قسمت‌هایی از خودش آسیب می‌زند یا از عملکرد صحیح آن‌ها جلوگیری می‌کند، یک بیماری خودایمنی داریم.

گاهی اوقات بدن به غده تیروئید حمله می کند و عملکرد آن مختل می شود. بیماری های خود ایمنی می توانند منجر به کم تحرکی یا بیش فعالی شود. کم کاری تیروئید خودایمنی، تیروئیدیت هاشیموتو نامیده می شود که التهاب غده تیروئید است.

این بیماری در زنان بیشتر دیده می شود. بیماری هاشیموتو نیز در بزرگسالی شایع تر است. بیماران مبتلا به سایر بیماری های خود ایمنی مانند دیابت، بیشتر در معرض کم کاری تیروئید خود ایمنی هستند.

بنابراین آزمایش کم کاری تیروئید در بیماران مبتلا به دیابت وابسته به انسولین به منظور پیشگیری و تشخیص زودهنگام این بیماری انجام می شود.

کم کاری تیروئید ایتروژنیک

زمانی اتفاق می‌افتد که غده تیروئید به طور کامل یا جزئی برداشته شود یا در اثر یک رویداد خارجی آسیب دیده باشد. در این حالت، غده تولید کننده هورمون وجود ندارد و یا غده تیروئید فاقد سلول های تولید کننده هورمون است.

کم کاری تیروئید مرکزی

کم کاری تیروئید مرکزی
کم کاری تیروئید مرکزی

مغز انسان، فرمانروای بدن ما می باشد. مغز به قسمت های مختلف بدن دستور می دهد و آن دستورات را اجرا می کند. دستورات از طریق سیگنال های عصبی و شیمیایی به قسمت های مختلف بدن ارسال می شود.

پیک های شیمیایی شبیه به هورمون ها هستند. وقتی مغز دستوراتی برای تحریک تولید هورمون محرک تیروئید ارسال نمی کند، TSH تولید نمی شود و ترشح می شود.

در این شرایط، اکثر بیماران تیروئید سالمی دارند اما مشکل این است که نسخه به غده تیروئید می رسد. بیماری مرکزی تیروئید می تواند ناشی از کمبود هورمون های زیر باشد.

هورمون رشد، هورمون محرک غده فوق کلیوی، هورمون های آفرودیزیاک که عملکرد غدد جنسی را تنظیم می کنند

هورمون رشد، هورمون محرک غده فوق کلیوی، هورمون های آفرودیزیاک که عملکرد غدد جنسی را تنظیم می کنند. پرولاکتین که هورمون تولید کننده شیر است.

اکسی توسین هورمونی است که ماهیچه های صاف رحم را منقبض می کند و همچنین هورمون ضد ادرار. لازم به ذکر است که کم کاری تیروئید مرکزی همچنین می تواند ناشی از مشکلات هیپوتالاموس یا غده هیپوفیز (غده ای که  TSH ترشح می کند)، ضربه، تومور، یا درمان تومور (یعنی جراحی، پرتو) باشد. کم کاری تیروئید مرکزی می تواند ارثی باشد و مردان و زنان را به یک اندازه درگیر کند.

در صورتی که فرد به یکی از انواع کم کاری تیروئید مبتلا شود، برای درمان آن می تواند مکمل Thyroid RX  را مصرف کند. برای اطمینان از اصلی بودن این مکمل، به شرکت ترندان اسپرت مراجعه نمایید. شرکت بازرگانی ترندان اسپرت، در حال حاضر تنها نماینده رسمی و انحصاری شرکت استرالیایی ATP SCIENCE  در کشور شناخته می شود.

قبل از این که بدانیم برای کم کاری تیروئید چه بخوریم، بهتر است ابتدا با علائم این بیماری آشنا شویم. در ادامه، مهمترین علائم را بررسی خواهیم کرد.

علائم کم کاری تیروئید

علائم کم کاری تیروئید
علائم کم کاری تیروئید

این بیماری می تواند علائم خونی متفاوتی را در گروه های سنی مختلف نشان دهد. در زیر، به بررسی علائم کم کاری تیروئید در افراد و شرایط مختلف می پردازیم.

علائم کم کاری تیروئید در بزرگسالان

علائم کم کاری تیروئید در بزرگسالان
علائم کم کاری تیروئید در بزرگسالان

علائم کم کاری تیروئید کاملاً به درجه کم کاری تیروئید بستگی دارد. هر چه مشکل جدی تر باشد، علائم شدیدتر است. علائم این بیماری با گذشت زمان افزایش می یابد و معمولاً مدت زیادی طول می کشد تا علائم شدید مشاهده شود. در ابتدا، علائم ممکن است بسیار خفیف باشد.

اولین علائمی که ممکن است فرد تجربه کند، خستگی و افزایش وزن است.

این علائم را می توان با افزایش سن مرتبط دانست. اما وقتی سرعت متابولیسم و ​​واکنش های متابولیک کند می شود، علائم شدیدتر و آشکارتر می شوند.

علائم کم کاری تیروئید در افراد بزرگسال شامل مواردی از قبیل خستگی، افزایش حساسیت به سرما، یبوست، پوست خشک، افزایش وزن، صورت قرمز و متورم، خش دار و کلفت شدن صدا، ضعف عضلانی، افزایش کلسترول خون، حساسیت و خشکی عضلات،  خشکی و تورم مفاصل، قاعدگی نامنظم و خونریزی شدید در دوران قاعدگی، نازک شدن مو، کاهش یافتن ضربان قلب، افسردگی، اختلال حافظه و بزرگ شدن غده تیروئید (گواتر) می شود.

علائم و نشانه های کم کاری تیروئید در کودکان

اگر چه کم کاری تیروئید در زنان میانسال و یائسه شایع تر است، اما هر فردی ممکن است به این بیماری مبتلا شود. یکی از گروه های سنی که می تواند به این بیماری مبتلا شود، نوزادان هستند. برخی از کودکان با تیروئید کم کار به دنیا می آیند یا اصولاً تیروئید ندارند.

علائم اولیه در نوزادان عبارتند از: زردی پوست و سفیدی چشم، زبان بزرگ و بیرون زده، دشواری در تنفس، گریه کردن با صدایی خشک و ترشحات ادراری. اگر بیماری پیشرفت کند و درمان نشود، نوزادان خوب غذا نمی‌خورند و در رشدشان دچار مشکل می‌شوند.

در آن ها همچنین ممکن است علائمی مانند  یبوست، شل شدن تمام عضلات بدن و خوابیدن بیش از اندازه بروز پیدا کند. اگر کم کاری تیروئید در کودکان درمان نشود، باعث عقب ماندگی شدید جسمی و ذهنی می شود.

علائم کم کاری تیروئید در کودکان و نوجوانان

اگر چه کم کاری تیروئید در کودکان شایع نیست، اما کم کاری تیروئید در کودکان یکی از شایع ترین اختلالات تیروئید در این گروه سنی است. به طور کلی، کودکان و نوجوانان مبتلا به کم کاری تیروئید، علائمی مشابه بزرگسالان دارند.

علاوه بر علائم برای بزرگسالان، کودکان و نوجوانان ممکن است علائمی از جمله  رشد بسیار کند و در نتیجه کوتاهی قد، تاخیر در رویش دندان های دائمی، بلوغ دیررس و رشد ذهنی پایین را در پی داشته باشند.

علائم کم کاری تیروئید در بارداری

عوامل مختلفی می توانند باعث کم کاری تیروئید در دوران بارداری شوند. در بیشتر موارد، مادران قبل از بارداری از کم کاری تیروئید رنج می برند و شرایط فقط در این دوران حساس تر می شود.

کم کاری تیروئید در دوران بارداری می تواند اثرات مضری روی جنین داشته باشد و به همین دلیل است که زنان باید قبل از این دوره، با آزمایشات تشخیص داده و درمان شوند. برخی از علائم کم کاری تیروئید در دوران بارداری عبارتند از:

صدای خشن مادر، عدم تمرکز و گیجی مادر، افزایش وزن غیر طبیعی، مشکلات خواب، خستگی در دوران بارداری، درد مفاصل و ضعف عضلانی، تورم صورت و افتادگی پلک، یبوست، کندی ضربان قلب و فشار خون، خشکی پوست، ضعف عضلانی. در برخی موارد می توان از مکمل برای بهبود این عارضه کمک گرفت.

برند ATP، از معتبرترین شرکت های تولیدکننده انواع مکمل می باشد که شرکت بازرگانی ترندان اسپرت، در حال حاضر تنها نماینده رسمی و انحصاری شرکت استرالیایی ATP SCIENCE در کشور شناخته می شود.

علائم کم کاری تیروئید در زنان

زنان نیز ممکن است از کم کاری غده تیروئید رنج ببرند و این بیماری، یک بیماری شایع در زنان است. این احتمال به ویژه زمانی که زنان باردار می شوند، افزایش می یابد. زیرا کسانی که غده تیروئید کم کار دارند یا در مرز غده تیروئید کم کار هستند، به دلیل وضعیت بارداری که یک بدن برای دو نفر کار می کند، بیشتر در معرض تغییرات هستند.

هنگامی که یک زن مبتلا به کم کاری تیروئید تشخیص داده می شود، ممکن است علاوه بر علائمی که در افراد دیگر دیده می شود، تغییرات دیگری را نیز تجربه کند.

به عنوان مثال، یکی از مهم ترین علائم کم کاری غده تیروئید در زنان، اختلال در چرخه قاعدگی و پریودهای نامنظم است. تخمک گذاری منظم به عملکرد منظم غده تیروئید بستگی دارد. از سوی دیگر، یک زن ممکن است دچار ناباروری شود.

اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. مکمل Thyroid RX یکی از مکمل های برند ATP  می باشد که امروزه توسط همه پزشکان برای درمان کم کاری تیروئید تجویز می شود. شرکت بازرگانی ترندان اسپرت، به عنوان تنها نمایندگی رسمی این برند معتبر در کشور به شمار می آید.

علائم کم کاری تیروئید در مردان

اگر فردی مبتلا به کم کاری تیروئید باشد، ممکن است علائم زیر را داشته باشد:
مرد مبتلا به کم کاری تیروئید، بیشتر احساس سرما می کند. معمولا مردانی که تیروئید کم کار دارند، خیلی زود خسته می شوند.

مردان مبتلا به کم کاری تیروئید دارای ناخن های خشک، شکننده و موهای خشک هستند. اغلب آن ها یبوست دارند. آن ها همچنین ممکن است از افسردگی رنج ببرند. آن ها در تمرکز مشکل دارند. عضلاتشان درد می کند. چاق می شوند.

با ادامه نوشتار برای کم کاری تیروئید چه بخوریم، همراه شما هستیم.

عوارض کم کاری تیروئید

دانستن این که برای کم کاری تیروئید چه بخوریم، اهمیت زیادی دارد. معمولاً کاهش عملکرد تیروئید از زنان مبتلا،  به فرزندانشان منتقل می‌شود و مشکلات مشابهی را می‌توان در سایر بیماران مشاهده کرد.

کودک مبتلا به کم کاری تیروئید دارای اختلالات رشدی، ناتوانی های ذهنی و جسمی است. در بزرگسالان، این بیمار ممکن است با مشکلات قلبی، پوستی، گوارشی و روانی همراه باشد.

بنابراین واضح است که این اختلال در صورت عدم کنترل، عملکرد کل بدن را به خطر می اندازد. اگر کم کاری تیروئید به موقع درمان نشود، عوارض زیر رخ می دهد.

گواتر

در کم کاری تیروئید، هورمون TSH  به طور مداوم غده تیروئید را تحریک می کند و باعث بزرگ شدن غده می شود که به گواتر معروف است.

بیماری قلبی

افراد مبتلا به کم کاری تیروئید به دلیل افزایش سطح کلسترول و LDL  احتمال بیشتری برای ایجاد پلاک های چربی روی دیواره رگ ها دارند و متعاقباً از تصلب شرایین رنج می برند.

اختلال های ذهنی یا روانی

افراد مبتلا به بیماری تیروئید، شیوع افسردگی بیشتری نسبت به سایرین دارند و اگر دچار کمبود تیروئید باشند، افسردگی به مرور بدتر می شود. کم کاری تیروئید در کاهش یادگیری و توانایی های فکری نیز موثر است.

نوروپاتی محیطی

کم کاری تیروئید درمان نشده و مزمن می تواند به اعصاب محیطی آسیب برساند. در نوروپاتی محیطی، اعصابی که سیگنال ها را از مغز به عضلات و قسمت های بدن می فرستند، آسیب می بینند. نتیجه چنین اتفاقی؛ ضعف عضلانی، گیجی و لرزش بدن است.

ناباروری

سطوح پایین هورمون های تیروئید می تواند روند تخمک گذاری را مختل کند. برخی از علل کم کاری تیروئید مانند بیماری های خود ایمنی نیز در ناباروری نقش دارند.

عدم شناخت و درمان به موقع کودک مبتلا به کمبود تیروئید باعث مشکلات جسمی و روحی بسیاری می شود. اما اگر این وضعیت در ماه اول تولد تشخیص داده شود، بدن می تواند به حالت عادی بازگردد.

مکمل Thyroid RX از جمله محصولاتی است که توسط برند پرطرفدار و باکیفیت ATP  طراحی و تولید شده است. این محصول که در درمان کم کاری تیروئید بسیار موثر می باشد، توسط ترندان اسپرت که تنها نمایندگی این برند در ایران است، به بازار عرضه می شود.

علت کم کاری غده تیروئید چیست؟

علت کم کاری غده تیروئید چیست؟
علت کم کاری غده تیروئید چیست؟

این که بدانید چرا غده تیروئید کم کار می شود، به اندازه آگاهی از این که برای کم کاری تیروئید چه بخوریم، بسیار مهم است.
کم کاری تیروئید ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود که در این بخش از مطلب برای کم کاری تیروئید چی بخوریم، به بررسی مهمترین دلایل می پردازیم.

بیماری خود ایمنی

شایع ترین علت کم کاری تیروئید، یک اختلال خود ایمنی است که به نام تیروئیدیت هاشیموتو شناخته می شود. اختلالات خود ایمنی زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن، آنتی بادی هایی تولید کند که به بافت های خود فرد حمله می کند. گاهی اوقات این فرآیند، غده تیروئید را درگیر می کند.

دانشمندان دقیقاً نمی‌دانند چرا این اتفاق می‌افتد، اما احتمالاً ترکیبی از عوامل مانند ژنتیک و محرک‌های محیطی فرد است. با این حال، این آنتی بادی ها بر توانایی غده تیروئید برای تولید هورمون تأثیر می گذارد.

پاسخ بیش از حد به درمان پرکاری تیروئید

افراد مبتلا به پرکاری تیروئید اغلب با ید رادیواکتیو یا داروهای ضد التهابی درمان می شوند. هدف از این درمان، بازگرداندن عملکرد طبیعی غده تیروئید است. اما گاهی اوقات، اصلاح پرکاری تیروئید می تواند باعث کاهش سطح هورمون تیروئید و در نتیجه کم کاری دائمی تیروئید شود.

جراحی تیروئید

برداشتن تمام یا بخش بزرگی از غده تیروئید می تواند تولید هورمون را کاهش دهد یا متوقف کند. در این صورت فرد باید تا پایان عمر، هورمون تیروئید مصرف کند.

رادیوتراپی

امواجی که برای درمان سرطان سر و گردن استفاده می شود، می تواند غده تیروئید را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به کم کاری تیروئید شود.

داروها

داروها
داروها

داروهای زیادی وجود دارند که می توانند به کم کاری تیروئید کمک کنند. یکی از این داروها لیتیوم است که برای درمان برخی از بیماری های روانی استفاده می شود. در بیشتر موارد، کم کاری تیروئید می تواند ناشی از یکی از موارد زیر باشد.

بیماری مادرزادی

برخی از کودکان با غده تیروئید کم کار یا غایب به دنیا می آیند. در بیشتر موارد، غده تیروئید به دلایل نامعلومی به طور طبیعی رشد نمی کند، اما برخی از کودکان این بیماری را به ارث می برند.

به طور کلی، نوزادان مبتلا به کم کاری مادرزادی تیروئید، در بدو تولد طبیعی به نظر می رسند. این یکی از دلایلی است که بسیاری از کشورها اکنون به غربالگری تیروئید نوزادان نیاز دارند.

اختلالات هیپوفیز

اختلالات هیپوفیز
اختلالات هیپوفیز

یکی از علل نادر کم کاری تیروئید، اختلال در عملکرد غده هیپوفیز در تولید هورمون TSH  است. این اختلال معمولاً به دلیل وجود داشتن تومور در غده هیپوفیز به وجود می آید.

بارداری

بارداری
بارداری

برخی از زنان در طول یا بعد از بارداری، به بیماری تیروئید مبتلا می شوند، اغلب به این دلیل که زنان باردار، آنتی بادی هایی علیه غده تیروئید تولید می کنند.

اگر بیماری تیروئید در زنان باردار درمان نشود، خطر سقط جنین، زایمان زودرس و پره اکلامپسی (شرایطی که باعث افزایش فشار خون در سه ماهه آخر بارداری می شود) را افزایش می دهد. همچنین کم کاری تیروئید می تواند کودک در حال رشد را تحت تاثیر قرار دهد.

کمبود ید

مقادیر کمی از ید معدنی  موجود در غذاهای دریایی، جلبک دریایی، گیاهان یددار و نمک یددار – برای تولید هورمون تیروئید ضروری است.

ید بسیار کم می تواند منجر به کم کاری تیروئید شود و ید بیش از حد می تواند کم کاری تیروئید را در افرادی که اخیراً به این بیماری مبتلا شده اند، بدتر کند. در برخی از نقاط جهان، کمبود ید رایج است. اما افزودن ید به نمک تقریباً این مشکل را در ایالات متحده از بین برده است.

پزشک پس از تشخیص علت کم کاری تیروئید، داروها و مکمل های مورد نیاز را برای درمان تجویز می کند. مکمل Thyroid RX  بهترین محصول برای بهبود کم کاری تیروئید است.

این مکمل با قیمت مناسب توسط شرکت ترندان اسپرت به فروش می رسد. شرکت بازرگانی ترندان اسپرت، در حال حاضر تنها نماینده رسمی و انحصاری شرکت استرالیایی ATP SCIENCE در کشور شناخته می شود.

کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

در این بخش از مطلب برای کم کاری تیروئید چه بخوریم، به بررسی تفاوت کم کاری و پرکاری تیروئید می پردازیم.

در کم کاری تیروئید، غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند.

سطوح هورمونی چیزی است که کم کاری تیروئید را از پرکاری تیروئید متمایز می کند. کم کاری تیروئید زمانی اتفاق می افتد که غده تیروئید، هورمون تیروئید بسیار کمی تولید کند.

برعکس، اگر فردی بیش از حد هورمون تیروئید تولید کند، از پرکاری تیروئید رنج می برد. با کم کاری تیروئید، متابولیسم بدن کند می شود. افراد مبتلا به کم کاری تیروئید در مبارزه با سرماخوردگی مشکل دارند. این احتمال وجود دارد که افراد مبتلا به پرکاری تیروئید در تحمل گرما مشکل داشته باشند و گرما آن ها را اذیت کند.

عملکرد غده تیروئید به این هورمون ها وابسته می باشد. شرایط عادی زمانی ایجاد می شود که تعادل وجود داشته باشد و درمان اضافه کاری و کم کاری با هدف تنظیم و متعادل سازی عملکرد تیروئید انجام می شود.

چه غذاهایی می تواند کم کاری تیروئید را بهبود بخشد؟

چه غذاهایی می تواند کم کاری تیروئید را بهبود بخشد؟
چه غذاهایی می تواند کم کاری تیروئید را بهبود بخشد؟

به غیر از مکمل  Thyroid RX ، مصرف برخی از غذاها و خوراکی ها نیز در بهبود کم کاری تیروئید موثر می باشد. غذاهای مختلفی برای افزایش عملکرد تیروئید مفید است. یکی از نکات مهم در تغذیه و کم کاری تیروئید، گنجاندن سبزیجات تازه در هر وعده غذایی است.

در هر وعده غذایی باید بخشی از بشقاب شما به سبزیجات اختصاص داده شود. علاوه بر این، غذاهای تهیه شده از غلات، دانه ها و حبوبات باید بخشی از رژیم غذایی شما باشد.

این غذاها حاوی مواد معدنی مانند تیروزین، ویتامین های B کمپلکس، سلنیوم و آنتی اکسیدان ها هستند که همگی برای سلامت تیروئید مفید هستند. در ادامه توضیح می دهیم که برای کم کاری تیروئید چه بخوریم.

برای تهیه بهترین مکمل ها در این زمینه، به شرکت بازرگانی ترندان اسپرت که در حال حاضر تنها نماینده رسمی و انحصاری شرکت ATP SCIENCE  در کشور شناخته می شود، مراجعه نمایید.

غذاهای دریایی

غذاهای دریایی
غذاهای دریایی

غذاهای دریایی برای کم کاری تیروئید بسیار مفید است. ماهی هایی مانند تن، سرشار از سلنیوم، ید و تیروزین هستند که به تولید هورمون های تیروئید کمک می کنند.

سلنیوم تبدیل T4 به T3 را تسریع می کند و در نتیجه به تولید هورمون های تیروئید فعال کمک می کند و می تواند غده تیروئید را در برابر رادیکال های آزاد محافظت کند. مواد معدنی تیروزین و ید نیز برای تولید هورمون تیروئید مهم هستند.

ید

ید یکی از مواد معدنی ضروری در تولید هورمون های تیروئید است. کمبود این ماده معدنی باعث کم کاری تیروئید می شود. کمبود ید در جمعیت جهان شایع است و تقریباً یک سوم جمعیت جهان، سطحی از کمبود ید دارند.

البته این مشکل در کشورهای پیشرفته و کشورهایی که نمک یددار و غذاهای دریایی به وفور یافت می شود، کمتر دیده می شود. افراد مبتلا به کمبود ید باید ید لازم را از طریق وعده های غذایی دریافت کنند. فراوان ترین غذاها به شرح زیر است.

نمک یددار، لبنیات، ماهی، نمک هیمالیا، سینه بوقلمون، آلو، تخم مرغ. تامین ید مورد نیاز بدن به طور کامل از طریق رژیم غذایی امکانپذیر است و نیازی به استفاده از مکمل های ید نیست. علاوه بر این، مطالعات نشان داده است که مصرف ید بیشتر از نیاز بدن به غده تیروئید آسیب می رساند.

سلنیوم

عنصر سلنیوم به فعال شدن هورمون تیروئید کمک می کند. اگر هورمون‌های تیروئید در بدن فعال نشوند، روی سلول‌ها تأثیری نمی‌گذارند. سلنیوم علاوه بر فعال کردن هورمون های تیروئید، به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی، از غده تیروئید در برابر رادیکال های آزاد اکسیژن محافظت می کند.

خوردن غذاهای غنی از سلنیوم بهترین راه برای افزایش سطح سلنیوم در بدن است. ماهی به خصوص ساردین و سالمون، گوشت گاو، بوقلمون، حبوبات، تخم مرغ، تخمه آفتابگردان و قارچ، سرشار از سلنیوم هستند.

استفاده از مکمل های سلنیوم توصیه نمی شود مگر این که با تجویز پزشک برای تامین سلنیوم بدن باشد. مکمل ها مقادیر زیادی سلنیوم را در بدن آزاد می کنند و می توانند برای اندام های داخلی سمی باشند.

فلز روی

فلز روی
فلز روی

مانند سلنیوم، روی نیز به فعال شدن هورمون های تیروئید کمک می کند. علاوه بر این، روی نیز در تنظیم سطح TSH  بدن نقش دارد و TSH  نیز به نوبه خود در ترشح هورمون های تیروئید نقش دارد.

به طور کلی کمبود روی در جمعیت رایج نیست، اما توصیه می شود غذاهای غنی از روی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. مهمترین مواد غذایی حاوی روی عبارتند از: گوشت گاو، عدس، لوبیا سفید، تخم مرغ، جو دوسر، میگو، دانه کدو تنبل

آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها از جمله بهترین محصولات برای محافظت از سلول های تیروئید هستند. این ترکیبات با کاهش رادیکال های آزاد و سموم از آسیب به سلول های تیروئید جلوگیری می کنند.

غذاهای زیر سرشار از آنتی اکسیدان هستند. تمشک، آلو، انار و میوه های خشک، لوبیا و سبزیجات، ادویه جات مانند دارچین، نعناع، ​​میخک و پونه کوهی، گردو، پسته، کنجد و دانه کتان

ویتامین های گروه B

ویتامین های گروه B
ویتامین های گروه B

خوردن غذاهای غنی از ویتامین B در افزایش ترشح هورمون تیروئید مفید است. غذاهای غنی از ویتامین B  عبارتند از غلات کامل، میوه ها، مغزها مانند گردو و بادام، شیر و ماست، گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ و بذر کتان.

می توانید مکمل های B  کمپلکس را با یک رژیم غذایی متعادل مصرف کنید. البته استفاده از این مکمل ها به میزان ویتامین  B فرد بستگی دارد که با آزمایش خون و تشخیص پزشک مشخص می شود.

تیروزین

تیروزین، اسید آمینه اصلی در هورمون های T3  و T4  است و نقش مهمی در تولید آن ها دارد. غذاهای غنی از تیروزین: گوشت قرمز و مرغ، لبنیات، آجیل، سفیده تخم مرغ، کدو تنبل، انواع ماهی، مصرف مکمل های تیروزین زیر نظر پزشک نیز می تواند در افزایش سطح هورمون تیروئید موثر باشد.

فیبر رژیمی

اگرچه فیبر غذایی برای بدن مفید است و وجود متعادل آن در بدن به بهبود عملکرد تیروئید کمک می کند، اما مصرف مقادیر زیاد فیبر غذایی در جذب داروهای تیروئید، اختلال ایجاد می کند. مقدار مناسب فیبر برای زنان 25 گرم در روز و برای مردان 38 گرم در روز است.

البته میزان مناسب مصرف فیبر را پزشک بر اساس جنسیت، وزن، سن و شرایط جسمانی شما تعیین می کند. غذاهایی مانند میوه ها، سبزیجات، حبوبات، غلات کامل و نان سبوس دار، سرشار از فیبر هستند و باید به مقدار مناسب و متعادل در رژیم غذایی گنجانده شوند. سعی کنید 1 تا 2 ساعت قبل از مصرف دارو از غذاهای غنی از فیبر خودداری کنید.

دمنوش برای کم کاری تیروئید

برخی از گیاهان و دمنوش آن ها حاوی ترکیباتی هستند که به عملکرد بهتر غده تیروئید کمک می کنند. بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه، چای بابونه یکی از بهترین گزینه های طبیعی برای کاهش علائم کم کاری تیروئید است.

چای بابونه زمانی که به طور منظم مصرف شود، به عنوان قاتل کم کاری تیروئید عمل می کند و نقش مهمی در بهبود بیماری دارد. ریشه کاسنی علاوه بر بهبود هضم، سرشار از آنتی اکسیدان ها و عوامل ضد التهابی است.

ریشه کاسنی طعم قهوه دارد و با مزاج بسیاری از افراد سازگار است. مریم گلی نیز گیاهی محبوب، خوش طعم و بسیار بارز است که علاوه بر تقویت حافظه و سیستم عصبی، برای بهبود عملکرد غده تیروئید نیز مهم است.

درمان کم کاری تیروئید با روغن گل مغربی

این روغن، کم کاری تیروئید را بهبود می بخشد و همچنین عملکرد سالم تیروئید را تقویت می کند. اگر کم کاری تیروئید دارید، روزی یک قاشق غذاخوری آب پامچال میل کنید. برای افزایش اثر، می توانید روزانه یک قاشق چایخوری از روغن گل مغربی و روغن بذر کتان را مورد استفاده قرار دهید.

جینسینگ برای درمان کم کاری تیروئید

این یک گیاه فوق العاده برای افرادی است که از کم کاری تیروئید رنج می برند. این درخت سطح هورمون ها را در بدن متعادل می کند و به عملکرد طبیعی تیموس و غدد فوق کلیوی کمک می کند. 100 تا 200 میلی گرم عصاره جینسینگ سیبری را می بایست دو بار در روز آن هم قبل از صبحانه و قبل از ناهار مصرف نمایید.

با ادامه مبحث برای کم کاری تیروئید چه بخوریم، همراه شما هستیم.

چه غذاهایی برای کم کاری تیروئید مضر می باشد؟

از آنجایی که برخی از غذاها برای کم کاری تیروئید مفید هستند، بعضی از غذاها روی تیروئید اثر منفی می گذارند و برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید توصیه نمی شود.

به عنوان مثال، وجود گلوتن در رژیم غذایی می تواند برخی از علائم کم کاری تیروئید ناشی از بیماری هاشیموتو را بدتر کند. همچنین غذاهایی وجود دارند که گواتروژن هستند. این بدان معناست که گواتر و کم کاری تیروئید را بدتر می کنند.

غذاهای گواتروژن

این ترکیبات غذایی با عملکرد طبیعی غده تیروئید دارای تداخل هستند. نام این دسته غذایی از گواتر گرفته شده  و یک غده تیروئید کم کار است که متورم و بزرگ می شود. غذاهای زیر، از مهم ترین غذاهای گواتروژن محسوب می شوند.

غذاهای حاوی سویا مانند توفو، تمپه و شیر سویا، برخی از سبزیجات مانند کلم بروکلی، کلم، گل کلم و اسفناج
میوه ها و سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی، هلو و توت فرنگی، آجیل و دانه هایی مانند ارزن، آجیل کاج، بادام زمینی.

غذای فراوری شده

غذاهای فرآوری شده صنعتی نیز کالری بالایی دارند و منجر به اضافه وزن و چاقی می شوند، بنابراین از مصرف آن ها پرهیز کنید. از سوی دیگر، مواد شیمیایی موجود در این نوع غذاها باعث تولید رادیکال های آزاد اکسیژن در بدن می شود که به سلول های تیروئید آسیب می رساند.

غذاهای فرآوری شده شامل انواع کلوچه و بیسکویت، گوشت های آماده مانند سوسیس و کالباس، انواع کنسرو ماهی و تن و نوشیدنی های صنعتی مانند آب میوه ها می شود.

 ویتامین ها، املاح و مواد معدنی، چه نقشی در تغذیه و کم کاری تیروئید دارند؟

 ویتامین ها، املاح و مواد معدنی، چه نقشی در تغذیه و کم کاری تیروئید دارند؟
ویتامین ها، املاح و مواد معدنی، چه نقشی در تغذیه و کم کاری تیروئید دارند؟

چندین ماده معدنی مانند ید، منیزیم، روی، سلنیوم، مس، آهن و منگنز، نقش مهمی در تعادل تیروئید دارند. به عنوان مثال، اگر منیزیم در بدن کمتر از حد طبیعی باشد، کم کاری تیروئید ایجاد می شود زیرا منیزیم نقش مهمی در حفظ عملکرد تیروئید دارد.

مطالعات نشان داده اند که روی برای تولید هورمون های تیروئید و کاهش علائم کم کاری تیروئید مهم است. ماده معدنی روی می تواند هیپوتالاموس را برای تولید هورمون TRH تحریک کند.

هورمون TRH نیز در تولید TSH نقش دارد

هورمون TRH نیز در تولید TSH نقش دارد. هنگامی که هورمون TSH به مقدار کافی تولید می شود، بسیاری از علائم کم کاری تیروئید کاهش می یابد.

بنابراین اگر آزمایش خون داده اید، توجه به شرح آزمایش TSH را فراموش نکنید تا میزان آن در خون بررسی شود. همچنین، استفاده بیش از حد از مکمل ها، ویتامین ها و مواد مغذی زیادی را به طور ناگهانی وارد بدن می کند و باعث آسیب بافتی می شود.

این همچنین در مورد مکمل های روی و سلنیوم صدق می کند. زیرا مقادیر بیش از نیاز آن ها منجر به سمیت سلولی می شود. این مکمل ها را نباید به طور خودسرانه و بدون تجویز پزشک  مصرف نمود. همان طور که باید از خوردن مکمل Thyroid RX بدون مشورت با پزشک اجتناب کرد.

برای تهیه این مکمل، به شرکت بازرگانی ترندان اسپرت که در حال حاضر تنها نماینده رسمی و انحصاری شرکت ATP SCIENCE  در کشور شناخته می شود، مراجعه نمایید.

مکمل Thyroid RX چیست؟

مکمل Thyroid RX چیست؟
مکمل Thyroid RX چیست؟

در جواب به این سوال که برای کم کاری تیروئید چه بخوریم، باید گفته شود که در حال حاضر مکمل های زیادی برای درمان و بهبود کم کاری تیروئید وجود دارند.

Thyroid RX به عنوان یکی از بهترین و موثرترین مکمل هایی به شمار می آيد که مصرف آن به طور چشمگیری در درمان کم کاری تیروئید موثر می باشد. این مکمل محصولی است که مخصوص تغذیه تیروئید طراحی شده است.

این محصول به غده تیروئید اجازه می دهد تا به درستی کار کند و بنابراین برای افرادی که از کم کاری تیروئید رنج می برند، بسیار مفید خواهد بود. از طرفی به دلیل تاثیرات هورمون های تیروئید بر متابولیسم، این مکمل می تواند متابولیسم را افزایش داده و چربی بیشتری بسوزاند.

به طور خلاصه در خصوص این مکمل می توان چنین گفت که:

Thyroid RX سبب

حفظ سلامت غده تیروئید

افزایش میزان متابولیسم

جلوگیری از ایجاد مقاومت به انسولین

شکست استپ وزنی

مناسب برای کاهش وزن

ضد افسردگی

کمک به سلامت مو و ناخن می شود.

Thyroid RX محصولی است که به شکل اختصاصی برای تغذیه‌ی غده‌ی تیروئید فرموله شده است. این محصول باعث عملکرد صحیح تیروئید می‌شود و از همین رو برای افرادی که مبتلا به کم کاری تیروئید هستند، بسیار مفید خواهد بود. از طرفی با توجه به تاثیر هورمون‌های تیروئیدی بر متابولیسم، این مکمل می‌تواند باعث افزایش متابولیسم و چربی سوزی بیشتر شود.

نحوه مصرف:

با هر وعده غذایی، یک کپسول مصرف شود. برای تاثیرگذری بیشتر، بهتر است قبل از مصرف، با پزشک یا متخصص تغذیه‌ی خود مشورت کنید.

در صورتی که قصد دارید مکمل Thyroid RX را برای درمان کم کاری تیروئید مورد استفاده قرار دهید، بهتر است آن را از معتبرترین مراکز تهیه نمایید. شرکت بازرگانی ترندان اسپرت، در حال حاضر تنها نماینده رسمی و انحصاری شرکت استرالیایی ATP SCIENCE در کشور شناخته می شود.

آیا مصرف گردو برای درمان کم کاری تیروئید موثر است؟

آیا مصرف گردو برای درمان کم کاری تیروئید موثر است؟
آیا مصرف گردو برای درمان کم کاری تیروئید موثر است؟

در پاسخ به این سوال که برای کم کاری تیروئید چه بخوریم، می توان گفت که گردو به عنوان یکی از خوراکی هایی است که در درمان کم کاری تیروئید موثر می باشد. گردو منبع سلنیوم و چربی های امگا 3 است.

بنابراین نقش مهمی در بهبود عملکرد تیروئید و حفظ تعادل آن دارد. همچنین برخی مطالعات نشان می دهد که ماساژ گردن با روغن گردو تاثیر مفیدی در کاهش علائم کم کاری تیروئید دارد. در واقع با تمام فوایدی که برای گردو ذکر شد، یکی از نقاط ضعف آن تداخل با لووتیروکسین است.

برخی از غذاها بر اثربخشی داروهای کم‌کاری تیروئید تأثیر منفی می‌گذارند، مثلاً خوردن گردو، هسته انگور، غذاهای حاوی سویا و دانه‌های کتان از بهترین اثر لووتیروکسین در درمان کم‌کاری تیروئید جلوگیری می‌کند.

بهتر است برای دوز صحیح هر یک از غذاهای ذکر شده، با پزشک خود مشورت کنید. به عنوان مثال، اگر تمایل زیادی به خوردن آجیل دارید، پزشک می تواند زمان های خاصی را برای مصرف آن ها تعیین کند که تأثیری روی دارو نداشته باشد.

در تغذیه و کم کاری تیروئید، چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

در تغذیه و کم کاری تیروئید، چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟
در تغذیه و کم کاری تیروئید، چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

اگر چه بسیار مهم است که بدانیم برای کم کاری تیروئید چه بخوریم، اما رعایت برخی نکات در تغذیه ضروری می باشد.

افراد مبتلا به بیماری تیروئید به دلیل کاهش متابولیسم، به سرعت وزن اضافه می کنند. علاوه بر ارتباط بین تغذیه و بیماری تیروئید، عوامل دیگری نیز بر بیماری تیروئید تأثیر دارند. موارد زیر می توانند به حفظ وزن در محدوده  BMI مناسب کمک کنند.

خواب کافی:

سعی کنید 7 تا 8 ساعت در شبانه روز بخوابید. کمبود خواب، با افزایش وزن و افزایش چربی شکم مرتبط است.

هنگام غذا خوردن توجه کنید:

توجه به مواردی مانند سرعت جویدن و کالری موجود در غذا می تواند به شما کمک کند که کمتر غذا بخورید و وزن کم کنید.

مدیتیشن و یوگا:

این تمرینات ذهن شما را آرام نموده و از پرخوری جلوگیری می کند.

رژیم کم کربوهیدرات:

کاهش میزان کربوهیدرات در رژیم غذایی می تواند به کاهش وزن شما کمک زیادی کند.

ورزش:

یکی از راه‌های سوزاندن کالری اضافی، ورزش‌های هوازی متوسط ​​مانند پیاده‌روی سریع، دویدن، کوهنوردی و قایقرانی است. تحقیقات نشان داده است که انجام چنین ورزش هایی باعث افزایش سطح هورمون های تیروئید در خون و متعاقباً تنظیم متابولیسم بدن می شود.

رابطه کم کاری تیروئید و چاقی چیست؟

رابطه کم کاری تیروئید و چاقی چیست؟
رابطه کم کاری تیروئید و چاقی چیست؟

در بخش قبلی با معرفی برخی غذاها گفتیم که برای کم کاری تیروئید چه بخوریم.

کم کاری تیروئید عوارض و بیماری های زیادی ایجاد می کند و چاقی یکی از شایع ترین عوارض آن است. حفظ وزن سالم در کم کاری تیروئید بسیار مهم است. به همین دلیل متخصصان به افراد مبتلا به کم کاری تیروئید توصیه می کنند که وزن خود را کاهش دهند.

با این حال، کاهش وزن برای بیماران کم کاری تیروئید آسان نیست. کم کاری تیروئید کاملا غیر قابل درمان است که می تواند کاهش وزن را کمی دشوار کند، اما غیرممکن نیست. بنابراین اگر از کم کاری تیروئید رنج می برید، توصیه می شود ابتدا سعی کنید اختلال کم کاری تیروئید را کنترل کنید.

اگر هنوز برای خلاص شدن از وزن های اضافی ناشی از کم کاری تیروئید تلاش می کنید، در این قسمت به شما می گوییم که کدام روش ها و خوراکی ها می توانند متابولیسم بدن شما را تسریع کنند و شما را از چاقی نجات دهند.

آیا تغذیه و کم کاری تیروئید با یکدیگر مرتبط هستند؟

کنترل رژیم غذایی یکی از راه‌های مهم کاهش علائم کم‌کاری اولیه و ثانویه تیروئید است. با وجود این که این بیماری‌ها را نمی‌توان به طور کامل با غذا درمان کرد. اما پیروی از رژیم غذایی مناسب، داشتن تغذیه خوب و سالم و مصرف داروهای تجویز شده، به بازگرداندن تعادل هورمونی در بدن کمک می‌کند.

کمبود هورمون های تیروئید در بدن باعث علائم مختلف کم کاری تیروئید می شود. زیرا این هورمون ها نقش مهمی در رشد بدن، ترمیم سلول ها و متابولیسم دارند.

آیا وزن افراد مبتلا به کم کاری تیروئید به راحتی افزایش می یابند؟

آیا وزن افراد مبتلا به کم کاری تیروئید به راحتی افزایش می یابند؟
آیا وزن افراد مبتلا به کم کاری تیروئید به راحتی افزایش می یابند؟

زمانی که تیروئید ما کم کار می شود، باید بدانیم که برای کم کاری تیروئید چه بخوریم. افراد مبتلا به کم کاری تیروئید در واقع متابولیسم بدن را مختل می کنند. متابولیسم بدن ما تعیین می کند که چه مقدار کالری در روز می سوزانیم.

بنابراین اگر میزان متابولیسم بدن پایین باشد، متابولیسم کافی نخواهد بود. از طرفی کالری های زیر به سرعت در بدن جمع شده و به چربی تبدیل می شوند. بنابراین اگر بیماری با دارو و تغذیه کنترل نشود، بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید می توانند به سرعت وزن اضافه کنند.

همچنین، بیماران تیروئیدی نسبت به سایرین نسبت به کاهش وزن مشکل دارند. کم کاری تیروئید و متابولیسم پایین نیز منجر به خطرات دیگری مانند فشار خون بالا و کلسترول بد می شود.

بنابراین، پیروی از یک رژیم غذایی متعادل برای کم کاری تیروئید که مناسب شرایط بیمار است، بسیار مهم است. مراقب باشید اگر بی دلیل وزن اضافه کردید، باید هر چه زودتر علت آن را شناسایی کنید. اگر علت آن کم کاری تیروئید است، باید آن را درمان کنید.

چگونه در کم کاری تیروئید، وزنمان را کنترل کنیم؟

چگونه در کم کاری تیروئید، وزنمان را کنترل کنیم؟
چگونه در کم کاری تیروئید، وزنمان را کنترل کنیم؟

پس از این که آگاه شدیم که برای کم کاری تیروئید چه بخوریم، باید بدانیم که در چنین شرایطی چگونه وزن خودمان را کنترل کنیم. برای حفظ وزن سالم با کم کاری تیروئید، ابتدا باید میزان کالری دریافتی روزانه خود را کنترل کنید.

برای رسیدن به این هدف نیازی به پیروی از یک رژیم غذایی سخت و کم کالری ندارید. یک نکته ساده اما مهم که همیشه باید به خاطر داشته باشید، این است که بدن از کالری های ذخیره شده و اضافی، چربی تولید می کند.

بنابراین، برای حفظ وزن سالم، باید بین میزان کالری مصرفی و میزان کالری که در روز می سوزانید، تعادل را حفظ کنید. در اولین قدم، سعی کنید مصرف غذاهای پرکالری مانند کیک، کلوچه، نوشابه و انواع غذاهای شیرین را محدود کنید. به جای خوراکی های شیرین، از میوه ها و سبزیجات تازه استفاده کنید.

به جای نوشابه می توانید از ترکیب آب و لیموی تازه استفاده کنید. نان پیتا، کراکر و انواع کیک ها و شیرینی های تهیه شده با آرد سفید فرآوری شده را جدا کنید و نان ها و غلات کامل را جایگزین آن ها کنید.

یکی دیگر از عوامل مهم در حفظ وزن در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید، فعالیت بدنی و ورزش منظم است. ورزش منظم به بدن کمک می کند تا کالری های اضافی را بسوزاند و از تجمع آن ها به عنوان چربی جلوگیری می کند.

کم کاری تیروئید چگونه تشخیص داده می شود؟

کم کاری تیروئید چگونه تشخیص داده می شود؟
کم کاری تیروئید چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص کم کاری تیروئید را باید به اندازه این مسئله که برای کم کاری تیروئید چه بخوریم، جدی بگیریم. از آنجایی که کم‌کاری تیروئید در زنان مسن‌تر شایع‌تر است، توصیه می‌شود زنان مسن‌تر، آزمایش‌های معمول سالانه را انجام دهند.

زنانی که قصد بارداری دارند، باید از نظر کم کاری تیروئید آزمایش شوند. خستگی، خشکی پوست، یبوست، افزایش وزن و نقرس باید باعث آزمایش تشخیصی تیروئید شود. آزمایشات کم کاری تیروئید شامل TSH، T4، T3RU است.

تیروکسین پایین و  TSH بالا نشاندهنده این است که تیروئید کم کار می باشد. این بدان معنی است که TSH  بیشتری برای تحریک غده تیروئید آزاد می شود و بنابراین  TSH افزایش می یابد.

اگر کم کاری تیروئید، غده هیپوفیز یا هیپوتالاموس درگیر باشد، ام آر آی و سایر آزمایشات ممکن است مورد نیاز باشد. CBC  ممکن است کم خونی را نشان دهد. آنزیم های کبدی ممکن است بالا باشد. ممکن است پرولاکتین بالا باشد. ممکن است الکترولیت سدیم کم باشد.

کم کاری تیروئید چگونه با لوتیروکسین درمان می شود؟

کم کاری تیروئید چگونه با لوتیروکسین درمان می شود؟
کم کاری تیروئید چگونه با لوتیروکسین درمان می شود؟

لوتیروکسین (هورمون مصنوعی تیروئید) روزانه استفاده می شود. یک تا دو هفته پس از مصرف قرص، احساس خستگی کاهش می یابد. این دارو سطح کلسترول بالا را پایین آورده و کاهش وزن رخ می دهد. درمان با این دارو معمولا مادام العمر است.

اما دوز دارو با توجه به نیاز بدن تغییر می کند. TSH  باید هر سال برای تعیین دوز مناسب دارو بررسی شود، دو تا سه آزمایش اول TSH  انجام شده و دوز دارو تنظیم می شود. مصرف بیش از حد دارو باعث افزایش اشتها، بی خوابی، تپش قلب و خستگی بدن می شود.

در بیماری عروق کرونر و کم کاری شدید تیروئید، درمان با مقدار کم شروع می شود و به تدریج افزایش می یابد. برخی داروها (مکمل های آهن، کلستیرامین، هیدروکسید آلومینیوم و مکمل های کلسیم) و غذاها (مانند محصولات سویا و رژیم غذایی پر فیبر) می توانند بر جذب هورمون تیروئید تأثیر بگذارند.

بنابراین از مصرف همزمان هورمون های تیروئید خودداری کنید.

سخن پایانی

سخن پایانی
سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم به این سوال که برای کم کاری تیروئید چه بخوریم، پاسخی دقیق و جامع ارائه دهیم. اگر از خستگی بی دلیل رنج می برید، بهتر است عملکرد تیروئید خود را بررسی کنید.

این استخوان پروانه ای شکل که در جلوی گردن و زیر سیب آدم قرار دارد، با ترشح هورمون ها، فرآیندهای متابولیک بدن را تنظیم می کند. یکی از بیماری های مرتبط با این غده، کم کاری تیروئید است.

خوردن غذاهای غنی از ید یا مکمل های ید بدون مشورت با پزشک می تواند باعث کم کاری تیروئید یا تشدید آن شود

خوردن غذاهای غنی از ید یا مکمل های ید بدون مشورت با پزشک می تواند باعث کم کاری تیروئید یا تشدید آن شود. به همین دلیل، مشورت با پزشک در این موارد بسیار مهم است. چه غذاهایی را محدود کرده یا از خوردن آن ها پرهیز نمایید.

نیاز به مصرف مکمل های ید داریم یا خیر. همچنین باید در مورد مصرف شربت سرفه با پزشک مشورت کنید. زیرا ممکن است حاوی ید باشند. اگر باردار هستید، به ید بیشتری نیاز دارید. به دلیل این که جنین ید مورد نیاز خود را از رژیم غذایی مادر دریافت می کند. باید در مورد میزان ید مورد نیاز خودتان با پزشک صحبت کنید.

Thyroid RX یکی از بهترین مکل های برند ATP در این زمینه می باشد. این مکمل به درمان کم کاری تیروئید کمک زیادی می کند که در حال حاضر شرکت ترندان اسپرت به عنوان تنها نمایندگی این برند در ایران به بازار عرضه می گردد.

شما برای تهیه این مکمل و انواع مکمل های دیگر، می توانید به کارشناسان شرکت بازرگانی ترندان اسپرت مراجعه نمایید. لازم به ذکر است که شرکت بازرگانی ترندان اسپرت، در حال حاضر تنها نماینده رسمی و انحصاری شرکت استرالیایی ATP SCIENCE در کشور شناخته می شود.

امیدواریم با خواندن این مقاله، به خوبی پی برده باشید که برای کم کاری تیروئید چه بخوریم.

در پایان توصیه می کنیم، دمنوش برای پرکاری تیروئید را مطالعه کنید.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.