محصول ارگانیک سفت می شه، ولی خراب نمی شه

حقیقت‌هایی درباره پروتئین وی که شرکت‌ها نمی‌خواهند شما بدانید!

غذاهای ممنوع در پر کاری تیروئید

غذاهای ممنوع در پر کاری تیروئید

Table of Contents

با موضوع غذاهای ممنوع در پر کاری تیروئید در خدمت شما هستیم.

مشکل پر کاری غده ی تیروئید یا همان هایپر تیروئیدیسم، روش های مختلفی برای درمان و پیشگیری دارد که یکی از آن ها می تواند عدم استفاده از غذاهای ممنوع در پر کاری تیروئید باشد.

تیروئید غده ای در بخش جلویی گردن می باشد که وظیفه ی ترشح هورمون هایی را برای تنظیم سوخت و ساز بدن و یا همان متابولیسم بر عهده دارد.

هورمون هایی که توسط غده ی تیروئید انسان ترشح می شود، نقش مهم و اساسی در نظم کارکرد بدن دارند و به همین سبب حفاظت از این غده می تواند نقش بسیاری در سلامت بدن داشته باشد. گاهی اوقات کم کار بودن و یا پر کار بودن تیروئید انسان می تواند مشکلات مختلفی را با خود به همراه داشته باشد.

ویدئو غذاهای ممنوع در پر کاری تیروئید

در صورت کم کاری و یا پر کاری تیروئید ممکن است با توجه به میزان کم کار بودن و یا پر کار بودن این غده و با توجه به سیستم دفاعی بدن افراد، مشکلات متنوعی برای فرد پیش بیاید که رفع این مشکلات صرفا با رفع مشکل به وجود آمده در غده ی تیروئید ممکن خواهد بود.

فرد مبتلا به پرکاری تیروئید باید از خوردن مقادیر زیاد غذاهای غنی از ید خودداری کند، مانند:

نمک ید دار.

ماهی و صدف.

جلبک دریایی یا کلپ.

محصولات لبنی.

مکمل های ید محصولات غذایی حاوی رنگ قرمز

زرده تخم مرغ.

ملاس بند سیاه.

اینفوگرافیک غذاهای ممنوع در پر کاری تیروئید

اینفوگرافیک غذاهای ممنوع در پر کاری تیروئید
اینفوگرافیک غذاهای ممنوع در پر کاری تیروئید

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی ماهیت تیروئید و نحوه ی عملکرد آن پرداخته و در مورد پر کاری تیروئید مطالبی را بیان کنیم.

محور اصلی مباحث ما در این مقاله مربوط به غذاهای ممنوع در پر کاری تیروئید می باشد که اطلاع از رژیم مناسب در هنگام پر کاری تیروئید می تواند موجب تعدیل هورمون های ترشح شده توسط این غده گردد. در ادامه ی این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در این زمینه ارائه دهیم.

پیشنهاد می کنیم از پست ATP چیست و چه تاثیری در بدن دارد؟ دیدن کنید.

همچنین دو مقاله بهترین مکمل برای افزایش قدرت و استقامت و بهترین مکمل برای جلوگیری از ریزش عضلات را مشاهده کنید.

چه غذاهایی پرکاری تیروئید را بدتر می کند؟

خوردن بیش از حد غذاهای غنی از ید یا غنی شده با ید ممکن است منجر به پرکاری تیروئید یا بدتر شدن آن در برخی موارد شود.

از سایر غذاهای حاوی ید پرهیز کنید مانند: شیر و لبنیات. پنیر. زرده تخم مرغ. نمک ید دار. آب یددار چند رنگ خوراکی

بهترین غذاها برای درمان پرکاری تیروئید کدامند؟

در پرکاری تیروئید چه غذاهایی بخوریم؟

محصولاتی که ید کمی دارند زیرا به کاهش هورمون های تیروئید کمک می کنند (سفیده تخم مرغ، میوه تازه، جو دوسر، عسل و غیره) سبزیجات چلیپایی که از استفاده تیروئید از تمام ید موجود در بدن جلوگیری می کند (کلم، کلم بروکلی، بامبو، آرگولا و غیره)

 

آیا رژیم غذایی خاصی برای پرکاری تیروئید وجود دارد؟

چیزی به نام رژیم پرکاری تیروئید وجود ندارد، اما آنچه می خورید مهم است.
پرکاری تیروئید، زمانی که غده تیروئید شما هورمون تیروئید بیش از حد تولید می کند،تنها با رژیم غذایی قابل پیشگیری یا درمان نیست.
اغلب با داروهای تجویزی درمان می شود، بنابراین در صورت داشتن علائم پرکاری تیروئید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

آیا برنج برای پرکاری تیروئید خوب است؟

غلات کامل مانند ارزن و برنج قهوه ای، همراه با مغزها و دانه ها منابع غنی روی هستند، عنصری مهم برای عملکردهای بدن که ممکن است به دلیل پرکاری تیروئید ضعیف شود.

آیا شیر برای پرکاری تیروئید مناسب است؟

شیر کامل مصرف شیر کامل برای افراد مبتلا به پرکاری تیروئید خوب نیست.
شیر بدون چربی یا شیر ارگانیک گزینه بسیار بهتری است که سالم و راحت تر هضم می شود.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

غده ی تیروئید و نقش آن در بدن انسان

منظور از پر کاری تیروئید چیست؟

غذاهای ممنوع در پر کاری تیروئید

توصیه های رژیمی برای افراد مبتلا به پر کاری تیروئید

علائم ابتلا به پر کاری تیروئید

 

غده ی تیروئید و نقش آن در بدن انسان

غده ی تیروئید و نقش آن در بدن انسان
غده ی تیروئید و نقش آن در بدن انسان

غدد موجود در بدن انسان انواع متعددی دارند و هر یک از این انواع با توجه به ویژگی های خود، وظائف مختلفی را در بدن بر عهده دارند. یکی از مهم ترین غددی که وظیفه ی تنظیم متابولیسم بدن را بر عهده دارد، غده ای به شکل پروانه در جلوی گردن می باشد که اصطلاحا آن را غده ی تیروئید می نامند.

غده ی تیروئید در قسمت پایینی حنجره و کمی بالاتر از ترقوه ی انسان قرار دارد و هورمون های خاصی را برای تنظیم سوخت و ساز در بدن انسان ترشح می کند.

هورمون های ترشح شده توسط غده ی تیروئید نقش مهمی را عهده دار هستند

هورمون های ترشح شده توسط غده ی تیروئید نقش مهمی را عهده دار هستند چرا که ترشح بیش از حد این هورمون ها می تواند عواقب خاصی را در پی داشته باشد. میزان ترشح هورمون های تیروئید از طریق غده ی هیپوفیز کنترل می شود.

در واقع می توان گفت که غده ی هیپوفیز که در مغز انسان قرار گرفته است با تنظیم مقدار هورمون هایی مانند T3 و T4 و ارسال دستور ترشح به تیروئید عامل کنترل میزان این هورمون ها در بدن می باشد. هورمون هایی که توسط غده ی تیروئید ترشح می شوند، وظیفه ی تنظیم متابولیسم را بر عهده دارند.

این هورمون ها باید عملکرد اعضای مختلف را به گونه ای تنظیم کنند که نظم مقرر برای ادامه ی حیات به صورت دائمی برقرار باشد. عوامل مختلفی در میزان هورمون های ترشح شده توسط غده ی تیروئید نقش دارند که یکی از آن ها تغذیه و رژیم غذایی افراد می باشد.

از آن جایی که موضوع بحث ما در این مقاله مربوط به پر کاری تیروئید می باشد در ادامه ی مقاله با غذاهای ممنوع با پر کاری تیروئید نیز آشنا خواهیم شد چرا که آشنایی با این غذاها می تواند نقش بسیار زیادی در کنترل پر کاری غده ی تیروئید داشته باشد.

منظور از پر کاری تیروئید چیست؟

منظور از پر کاری تیروئید چیست؟
منظور از پر کاری تیروئید چیست؟

فعالیت بیش از حد غده ی تیروئید در تولید و ترشح هورمون های مرتبط با تنظیم متابولیسم بدن اصطلاحا پر کاری تیروئید نامیده می شود. پر کار بودن تیروئید در بدن انسان بدین معنی است که روند سوخت و ساز بدن تا حد بسیار زیادی افزایش می یابد و علت آن نیز ترشح بیش از حد هورمون های تیروئیدی می باشد.

علل مختلفی ممکن است سبب پر کار شدن تیروئید در انسان شود و هر فرد باید با توجه به شرایط خود علت این پر کاری را یافته و در پی درمان آن باشد. در بیشتر موارد عدم استفاده از غذاهای ممنوع در پر کاری تیروئید می تواند نقش مهمی در کنترل و درمان این بیماری داشته باشد.

پر کاری تیروئید به عنوان یکی از بیماری های مزمن شناخته می شود

پر کاری تیروئید به عنوان یکی از بیماری های مزمن شناخته می شود که گاهی اوقات درمان آن ممکن است مدت زمان طولانی فرد را درگیر خود کند.

در برخی موارد حتی ممکن است شرایط افراد به گونه ای باشد که امکان درمان قطعی پر کاری تیروئید وجود نداشته باشد اما در چنین حالتی نیز نکته ی مثبتی در مورد این بیماری وجود دارد و آن هم قابل کنترل بودن پر کاری تیروئید می باشد.

در واقع اگر با دیدگاهی کلی به این مشکل بنگریم متوجه خواهیم شد که پر کاری تیروئید را نمی توان یک بیماری به معنای تام دانست چرا که کنترل پر کار بودن غده ی تیروئید بسیار آسان بوده و با رعایت برخی از دستورالعمل های خاص می توان جلوی پر کاری تیروئید را گرفت.

در هر حال باید دانست که اگر فردی دچار پر کاری تیروئید شده باشد نیاز به نگرانی چندانی در مورد این مساله ندارد مگر در مواردی که پزشک متخصص رای بر رفع هر چه سریع تر این مشکل داشته باشد.

غذاهای ممنوع در پر کاری تیروئید

غذاهای ممنوع در پر کاری تیروئید
غذاهای ممنوع در پر کاری تیروئید

وقتی که تیروئید فردی بیش از حد نیاز بدن اقدام به تولید هورمون می کند یکی از راه هایی که می توان جلوی این تولید بیش از حد را گرفت، اعمال رژیم خاص غذایی می باشد.

افرادی که دچار پر کاری تیروئید می شوند بیش از سایر افراد به کالری نیاز دارند. علت این امر بالا بودن میزان متابولیسم بدن و مصرف بیش از حد انرژی توسط اعضای مختلف بدن می باشد.

به همین منظور معمولا توصیه می شود تا افرادی که دچار پر کاری تیروئید می باشند، میزان کالری دریافتی خود را تا چهل و حتی پنجاه درصد حالت نرمال افزایش دهند.

البته افزایش میزان کالری به معنی افزایش غذای مصرفی نمی باشد و صرفا مصرف غذاهای پر کالری می تواند این مشکل را برطرف کند.

کاهش مصرف غذاهایی که با تحریک تیروئید موجب افزایش ترشح هورمون های آن می شوند

همچنین رژیم دیگری نیز باید برای چنین افرادی منظور گردد که طی آن، مصرف غذاهایی که با تحریک تیروئید موجب افزایش ترشح هورمون های آن می شوند تا حد ممکن کاهش یابد. در واقع برخی از مواد غذایی هستند که با عنوان غذاهای ممنوع در پر کاری تیروئید شناخته می شوند.

مصرف چنین غذاهایی در طول دورانی که تیروئید فرد بیش از حد مجاز هورمون ترشح می کند باید تا حد قابل قبولی کاهش یابد و یا حتی در صورت امکان، این طیف از مواد غذایی در رژیم روزانه ی فرد مبتلا به پر کاری تیروئید گنجانده نشوند.

در ادامه ی این بخش قصد داریم تا با چندی از این مواد غذایی آشنا شویم. آشنایی با این مواد غذایی می تواند تاثیر بسیار زیادی در پیشگیری از ابتلا به تیروئید پر کار داشته باشد.

معمولا پیشگیری از ابتلا به پر کاری تیروئید به دو بخش پیشگیری اولیه و پیشگیری ثانویه تقسیم می گردد که هر کدام از آن ها قوانین خاص خود را می طلبد. در ادامه با مواد غذایی محرک غده ی تیروئید برای ترشح هورمون های بیش از حد مجاز آشنا می شویم.

مواد غذایی دارای کافئین

مواد غذایی دارای کافئین
مواد غذایی دارای کافئین

کافئین به عنوان یکی از مواد غذایی محرک غده ی تیروئید شناخته می شود. شاید بتوان گفت که علت اصلی انرژی بخش بودن کافئین این است که این ماده می تواند با تحریک غده ی تیروئید، میزان هورمون های ترشح شده توسط این غده را افزایش دهد و همین امر موجب افزایش سطح انرژی بدن می گردد.

حال در شرایطی که فردی دچار پر کاری تیروئید شده باشد مسلم است که باید از مصرف غذاها و نوشیدنی های دارای کافئین پرهیز کند. شاید افرادی که دچار پر کاری تیروئید هستند متوجه این موضوع شده باشند که حتی با مصرف میزان بسیار اندک کافئین نیز دچار مشکلات مرتبط با پر کاری تیروئید خود می شوند.

علت این که کافئین به عنوان یکی از غذاهای ممنوع در پر کاری تیروئید شناخته می شود مربوط به عوارض جانبی مصرف کافئین می باشد که موجب می گردد تا شاهد افزایش ترشحات غده ی تیروئید در بدن باشیم.

افرادی که از پر کاری تیروئید خود رنج می برند باید به فکر کاهش میزان کافئین مصرفی خود باشند

بنابراین افرادی که از پر کاری تیروئید خود رنج می برند باید به فکر کاهش میزان کافئین مصرفی خود باشند. مواد غذایی مختلفی همچون شکلات، نوشابه، چای، قهوه و…. جزو آن دسته از موادی هستند که در هنگام ابتلا به تیروئید پر کار باید از آن ها اجتناب شود. حتی افرادی که قصد دارند تا از ابتلا به تیروئید پر کار جلوگیری کنند باید در مصرف چنین موادی احتیاط های لازم را به جا آورند.

در صورتی که فردی با مصرف ماده ی دارای کافئین احساس می کند که ضربان قلبش بیش از حالت نرمال می باشد و یا تحریک پذیری بالایی در این حالت دارد، بهتر است میزان کافئین مصرفی خود را کاهش دهد چرا که تداوم چنین نشانه هایی می تواند موجب ابتلای فرد به تیروئید پر کار شود. راه حل دیگری که برای این افراد وجود دارد استفاده ی ترکیبی از مواد غذایی دارای کافئین می باشد.

چنین افرادی می توانند به سبب ترکیب مواد دارای کافئین با سرکه ی سیب و یا دمنوش های مختلف گیاهی، میزان کافئین موجود را کاهش داده و سپس ماده ی غذایی خود را مصرف کنند.

غذاهایی با میزان ید بالا

غذاهایی با میزان ید بالا
غذاهایی با میزان ید بالا

یکی از اصلی ترین غذاهای ممنوع در پر کاری تیروئید شامل آن طیف از غذاهایی می باشد که دارای ید بیش از حد می باشند. تاثیر منفی ید بر پر کاری تیروئید به صورت کامل به اثبات رسیده است و تقریبا تمامی افراد صاحب نظر در این زمینه معتقدند که غذاهایی با میزان ید بالا ممکن است پر کاری تیروئید را به چالش کشیده و آن را بدتر کنند.

افرادی که با مشکل پر کاری تیروئید سر و کار دارند بهتر است تا حد ممکن میزان غذاهای ید دار خود را کاهش دهند.

در بین مواد غذایی مختلف معمولا غذاهای دریایی بیشتر از سایر انواع دارای ید می باشند که این میزان از ید در هیچ یک از انواع دسته بندی های غذایی پیدا نمی شود.

افرادی که دچار پر کاری تیروئید می باشند باید از مصرف مواد غذایی دریایی خودداری کنند

به همین سبب افرادی که دچار پر کاری تیروئید می باشند باید از مصرف مواد غذایی دریایی همچون ماهی، میگو، جلبک های دریایی، خرچنگ و….. خودداری کنند. به غیر از غذاهای دریایی مختلف، طیف دیگری از مواد غذایی نیز هستند که میزان ید این مواد بیش از حد مجاز برای پر کاری تیروئید می باشد.

هر چند که این دسته از مواد غذایی به اندازه ی غذاهای دریایی برای افراد دچار پر کاری تیروئید مضر نمی باشد اما بهتر است از مصرف چنین غذاهایی نیز پرهیز شود. این مواد غذایی شامل پنیر، نمک ید دار، زرده ی تخم مرغ، لبنیات و…. می باشند.

افرادی که با مشکل پر کاری تیروئید روبرو هستند باید در حد توان خود از مصرف چنین مواد غذایی اجتناب کنند و در صورت نیاز، سعی کنند تا از طریق روش های مختلف، اقدام به کاهش میزان ید موجود در این مواد نمایند.

مصرف چنین موادی هر چند که با ید کاهش یافته نیز همراه باشد اما باز هم ممکن است موجب آسیب بیشتر به تیروئید پر کار گردد و به همین دلیل بهتر است تا حد امکان، مصرف این طیف از مواد غذایی کاهش یابد.

برخی از داروها و مکمل های تقویتی غذایی

برخی از داروها و مکمل های تقویتی غذایی
برخی از داروها و مکمل های تقویتی غذایی

دسته ی دیگری از مواد غذایی و دارویی نیز هستند که مصرف این دسته از مواد می تواند با تحریک نسبی غده ی تیروئید موجبات ترشح بیش از حد هورمون های این غده را فراهم کند.

این دسته از مواد غذایی مصرفی بیشتر به دلایلی مانند تقویت نیرو و یا داشتن ید در کنار تحریک تیروئید به عنوان یکی از انواع غذاهای ممنوع در پر کاری تیروئید شناخته می شوند. برخی از مکمل های ویتامینی که به دلایل مختلف مصرف می شود نیز می تواند جزو این طیف از مواد غذایی و دارویی به حساب بیاید.

افرادی که با مشکل پر کاری تیروئید خود روبرو هستند بهتر است از مصرف خودسرانه ی انواع مکمل های ویتامینی و داروهای آرام بخش خودداری کرده و در صورت نیاز به مصرف چنین داروهایی با پزشک خود مشورت نمایند.

معمولا شاهد این هستیم که شربت های دارویی سرفه، مکمل های ویتامینی تقویتی، نکسترون، مکمل های گیاهی و….. موجب تحریک غده ی تیروئید می شوند و به همین سبب افرادی که دارای تیروئید پر کار می باشند حتما و حتما پیش از مصرف چنین موادی باید با پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنند.

علت تاکید بر مشورت با پزشک در چنین مواردی اهمیت حفاظت از مقدار ترشحات غده ی تیروئید می باشد چرا که عدم توجه به پر کاری تیروئید و سهل انگاری در پیشگیری از این بیماری می تواند موجب ابتلا به انواع بدتر بیماری های مرتبط با تیروئید و حتی ابتلا به سرطان گردد. شناخت این نکات در مورد سلامت تیروئید، انگیزه ی فرد را برای محافظت از این نعمت خدادادی بالا می برد.

مواد غذایی ترکیب شده با سویا

مواد غذایی ترکیب شده با سویا
مواد غذایی ترکیب شده با سویا

مصرف سویا و مواد غذایی مختلفی که در آن ها از سویا استفاده شده است یکی از پرهیزات اصلی مبتلایان به پر کاری تیروئید می باشد.

تاکنون علت دقیقی مبنی بر چگونگی تاثیر سویا بر پر کاری غده ی تیروئید بیان نشده است اما تجربه این امر را به اثبات رسانده است که معمولا افراد مبتلا به پر کاری تیروئید در هنگام استفاده از سویا و مواد غذایی مختلفی که با سویا آماده شده اند با اختلالاتی مواجه می شوند.

در واقع باید گفت که از لحاظ علمی تاثیر منفی سویا بر پر کاری تیروئید به اثبات نرسیده است اما از آن جایی که تجربه نشان می دهد بسیاری از افراد مبتلا به پر کاری تیروئید با مصرف سویا دچار مشکلاتی شده اند، بهتر است سایر افراد مبتلا به پر کاری تیروئید نیز از مصرف این ماده ی غذایی پرهیز کنند.

عدم مصرف خامه های سویا، شیر سویا، سس سویا

به همین جهت در صورتی که فردی به پر کاری تیروئید مبتلا شده است بهتر است از مصرف موادی همچون خامه های سویا، شیر سویا، سس سویا و تمامی موادی که در آن ها سویا به عنوان ماده ی اصلی غذایی و چاشنی به حساب می آید پرهیز کنند.

مصرف سویا برای چنین افرادی حتی در صورتی که به کمترین میزان ممکن نیز باشد، احتمال تحریک تیروئید و افزایش هورمون های ترشح شده توسط آن را در بر دارد و به همین سبب است که توصیه می شود تا افراد مبتلا به پر کاری تیروئید از مصرف این ماده ی غذایی که به احتمال زیاد می تواند موجب بدتر شدن بیماری آن ها گردد، پرهیز کنند.

در هر حال هر چند که تاثیر منفی سویا بر پر کاری تیروئید به صورت کاملا علمی مشهود و به اثبات رسیده نمی باشد اما به حکم عقل می توان با رعایت جانب احتیاط از بروز مشکلات برای بیماری پر کاری تیروئید جلوگیری کرد.

مواد غذایی دارای گلوتن

مواد غذایی دارای گلوتن
مواد غذایی دارای گلوتن

مصرف مواد غذایی دارای گلوتن می تواند به سبب تاثیرگذاری این ماده بر تیروئید موجب بروز مشکلاتی برای افرادی شود که دچار پر کاری تیروئید می باشند. گلوتن به عنوان یکی از پروتئین های موجود در اکثر غلات شناخته می شود.

این پروتئین به عنوان پروتئین ذخیره شده در غلات نیز شناخته می شود. به همین سبب است که پزشکان توصیه می کنند تا افرادی که دارای تیروئید پر کار می باشند، مصرف غلات را به حداقل کاهش داده و یا در صورت امکان مصرف این طیف از مواد غذایی را به کل قطع کنند.

البته از آن جایی که غلات یکی از پر مصرف ترین مواد غذایی در کل جهان شناخته می شود، شاید بتوان گفت که قطع کامل مصرف غلات غذایی برای بیشتر افراد مبتلا به تیروئید پر کار ممکن نمی باشد.

از این رو معمولا پزشکان به چنین افرادی توصیه می کنند تا جایی که می توانند در هنگام مصرف انواع مختلف غلات از تعدیل کنندگان نیروی پروتئینی نیز استفاده کنند.

در مورد مصرف غلات نیز باید احتیاط های لازم را به جای آورد

همان طور که در مورد مصرف کافئین نیز چنین توصیه ای صورت می پذیرد، در مورد مصرف غلات نیز باید احتیاط های لازم را به جای آورده و میزان گلوتن موجود در این مواد غذایی را کاهش داد. افرادی که با مشکل پر کاری تیروئید روبرو هستند باید تا حد توان مصرف موادی همچون گندم، جو، ذرت و…. را به حداقل برسانند.

البته این نکته نیز باید بیان شود که موادی همچون برنج و ارزش نیز حاوی مقدار بسیار اندکی از پروتئین گلوتن می باشند اما از آن جایی که میزان گلوتن موجود در چنین موادی بسیار کمتر از غلات می باشد، معمولا توصیه می شود تا مصرف غذاهایی که گلوتن کمتری دارند به حداقل برسد.

میزان مصرف برنج و انواع نشاسته های مختلف در افرادی که دارای تیروئید پر کار می باشند باید بین دو الی سه وعده در هفته باشد که البته تشخیص دقیق این امر بر عهده ی پزشک متخصص می باشد.

توصیه های رژیمی برای افراد مبتلا به پر کاری تیروئید

توصیه های رژیمی برای افراد مبتلا به پر کاری تیروئید
توصیه های رژیمی برای افراد مبتلا به پر کاری تیروئید

از آن جایی که افراد مبتلا به پر کاری تیروئید برای تعدیل مشکل ترشح هورمون های تیروئید نیاز به رعایت برخی از حدود می باشند، برنامه های غذایی مختلفی برای چنین افرادی در نظر گرفته شده است تا با استفاده از این رژیم های غذایی بتوانند تا حدودی از محدودیت های تعیین شده در این زمینه دور باشند.

عدم استفاده از غذاهای ممنوع در پر کاری تیروئید موجب می شود تا برخی از افراد چنین به نظرشان برسد که دیگر هرگز حق مصرف چنین غذاهایی را ندارند اما این در حالی است که این دیدگاه کاملا اشتباه می باشد و افراد مبتلا به پر کاری تیروئید نیز می توانند همانند مردم عادی اقدام به مصرف چنین مواد غذایی کنند.

نکته ای که در مورد افراد مبتلا به پر کاری تیروئید وجود دارد این است که چنین افرادی باید به سبب ترکیب برخی از مواد غذایی با یکدیگر و تنظیم رژیم های مطابق با بدن خود، اقدام به مصرف مواد غذایی مختلف کنند. در صورتی که تغذیه ی افراد مبتلا به پر کاری تیروئید بر طبق اصول و قوانین خاص موجود در این زمینه باشد، مشکل خاصی برای غده ی تیروئید چنین افرادی پیش نمی آید.

در ادامه قصد داریم تا با چندی از توصیه های رژیمی مخصوص افراد مبتلا به پر کاری تیروئید آشنا شویم. مطالعه ی این توصیه ها و اعمال آن در رژیم غذایی افراد مبتلا به پر کاری تیروئید می تواند موجب کنترل کامل این بیماری گشته و به مرور زمان موجبات رفع پر کاری تیروئید را فراهم آورد.

افزایش میزان پروتئین های دریافتی مجاز در طول روز

افزایش میزان پروتئین های دریافتی مجاز در طول روز
افزایش میزان پروتئین های دریافتی مجاز در طول روز

افرادی که با مشکل پر کاری تیروئید خود مواجه هستند در مقایسه با سایر افراد باید پروتئین بیشتری را در طول روز مصرف کنند. البته نوع پروتئین مصرفی توسط افراد مبتلا به پر کاری تیروئید اهمیت بسیار بالایی دارد.

علت این امر مضر بودن برخی از پروتئین های مورد نیاز بدن برای افراد مبتلا به تیروئید پر کار می باشد. همان طور که قبلا هم گفته شد مصرف پروتئین های موجود در غلاتی مثل گندم و ذرت همانند گلوتن، نه تنها در کنترل بیماری پر کاری تیروئید نقشی ندارد بلکه ممکن است فعالیت این غده ی حیاتی را نیز با اختلال مواجه سازد.

علت افزایش میزان پروتئین دریافتی افراد مبتلا به پر کاری تیروئید، مقاومت نسبی پروتئین در برابر روند فعالیت غیر عادی بدن و تامین انرژی بالا می باشد.

اهمیت تامین پروتئین بدن در افراد مبتلا به پر کاری تیروئید

اهمیت تامین پروتئین بدن در افراد مبتلا به پر کاری تیروئید به گونه ای است که پزشکان توصیه می کنند تا در صورت کمبود پروتئین در بدن فرد بیمار از مکمل های گوناگون پروتئینی مجاز برای افزایش میزان پروتئین بدن استفاده شود.

در صورتی که فردی با مشکل پر کاری تیروئید خود مواجه شده است باید میزان پروتئین مصرفی خود را در طول روز حدود یک گرم به ازای هر کیلوگرم وزن خود نسبت به قبل افزایش دهد.

البته در چنین حالتی نیازی به نگرانی در مورد افزایش وزن نمی باشد چرا که پروتئین روزانه ی دریافتی توسط فرد مصرف می گردد و ذخیره ی پروتئین برای افرادی که دارای تیروئید پر کار می باشند در کمترین حد خود قرار دارد.

در همین راستا افراد مبتلا به پر کاری تیروئید باید موادی همچون سفیده ی تخم مرغ، ترکیب غلات و حبوبات، گوشت قرمز و مواد غذایی از این دست را در رژیم غذایی روزانه ی خود اعمال کنند.

استفاده از گواتروژن های طبیعی

استفاده از گواتروژن های طبیعی
استفاده از گواتروژن های طبیعی

گواتروژن معمولا به ترکیباتی گفته می شود که استفاده از آن می تواند فعالیت غده ی تیروئید را تا حد زیادی کاهش دهد. هر چند که کاهش میزان فعالیت غده ی تیروئید را نمی توان برای سلامت بدن مفید دانست اما افرادی که دچار پر کاری تیروئید هستند، می توانند به سبب استفاده از گواتروژن ها میزان فعالیت غده ی تیروئید خود را کاهش داده و ترشحات این غده را به حداقل برسانند.

گواتروژن ها انواع مختلفی دارند که بهترین نوع آن ها گواتروژن های طبیعی می باشند. البته باید توجه داشت که استفاده ی همزمان از گواتروژن های طبیعی به همراه داروهای ضد پر کاری تیروئید ممکن است عوارض ناشی از استعمال داروهای ضد پر کاری تیروئید را تا حد زیادی افزایش دهد اما معمولا با پخت و ترکیب گواتروژن های مختلف این مشکل از بین می رود.

بیشترین مواد غذایی که به عنوان گواتروژن های طبیعی مطرح هستند

بیشترین مواد غذایی که به عنوان گواتروژن های طبیعی مطرح هستند شامل موادی همچون گل کلم، اسفناج، شلغم، کلم بروکلی، هلو، بادام زمینی، گلابی و…. می باشند.

برخی از پزشکان چنین توصیه می کنند که برای جلوگیری از عوارض نامتعارف در درمان پر کاری تیروئید، بهتر است استفاده از گواتروژن های طبیعی حذف گشته و صرفا گواتروژن های شیمیایی و دارویی جایگزین آن گردد.

در مورد این دیدگاه نیز باید گفته شود که استفاده ی متعادل و به جا از گواتروژن های طبیعی می تواند تاثیر بسیاری در درمان و تعدیل تیروئید پر کار داشته باشد و بهتر است در صورت فراهم بودن شرایط، استفاده از گواتروژن های طبیعی در رژیم غذایی افراد مبتلا به پر کاری تیروئید فراموش نگردد.

این امر نیز مسلم است که استفاده از گواتروژن های طبیعی برای تعدیل پر کاری تیروئید زمانی به نتیجه خواهد رسید که مصرف غذاهای ممنوع در پر کاری تیروئید برای افراد مبتلا به این بیماری به حداقل رسیده و یا در صورت امکان حذف گردد.

اعمال برنامه ی رژیمی پر کالری

اعمال برنامه ی رژیمی پر کالری
اعمال برنامه ی رژیمی پر کالری

همان طور که قبلا هم به این نکته اشاره کردیم، افرادی که دچار پر کاری تیروئید می شوند بیشتر از سایر افراد به انرژی نیاز دارند. علت این امر را می توان افزایش متابولیسم بدن دانست.

زمانی که متابولیسم بدن افزایش می یابد، اعضای مختلف بدن سوخت و ساز بدن و فعالیت های خود را به صورت مستمر و بدون هیچگونه مکث انجام می دهند و این یعنی اعضای بدن در مقایسه با اوقات عادی فعال تر می شوند. همین امر موجب می شود تا بدن برای پایداری و سلامت خود به انرژی بیشتری نیاز داشته باشد.

به همین دلیل است که وقتی متابولیسم بدن در فردی افزایش می یابد، بدن او به انرژی بیشتری نیاز پیدا می کند. در مورد افرادی که به پر کاری تیروئید دچار شده اند نیز همین قضیه صادق است.

پر کاری تیروئید موجب ترشح بیش از حد نیاز هورمون های تیروئیدی می شود

پر کاری تیروئید موجب ترشح بیش از حد نیاز هورمون های تیروئیدی می شود که این امر متابولیسم بدن را تا حد زیادی افزایش می دهد.

به همین دلیل در صورتی که فردی با پر کاری تیروئید خود مواجه می شود باید برای تامین انرژی روزانه و استحکام بخشی به سلامت خود، میزان کالری دریافتی را در مقایسه با دوران پیش از پر کاری تیروئید افزایش دهد.

این که افراد باید چه مقدار میزان کالری دریافتی خود را افزایش دهند باید توسط پزشک متخصص بررسی شود اما معمولا توصیه می شود تا در صورت ابتلا به پر کاری تیروئید، رژیم های غذایی خاصی اعمال شود تا میزان کالری دریافتی فرد در طول روز با توجه به دوران قبل از ابتلا به پر کاری تیروئید تا حدود پنجاه درصد افزایش یابد.

این میزان از افزایش صرفا به افرادی اختصاص دارد که در حالت نرمال دچار پر کاری تیروئید شده باشند و گاهی اوقات ممکن است میزان افزایش کالری بیشتر از حد مذکور باشد.

در هر صورت برای حفظ سلامتی و به دور ماندن از عوارض ناشی از ابتلا به پر کاری تیروئید بهتر است در مورد میزان افزایش کالری با پزشک متخصص در این زمینه مشورت شود.

مصرف سبزیجات و افزایش میزان ویتامین های دریافتی

مصرف سبزیجات و افزایش میزان ویتامین های دریافتی
مصرف سبزیجات و افزایش میزان ویتامین های دریافتی

استفاده از سبزیجات را می توان یکی از بهترین گزینه های تعدیل پر کاری تیروئید دانست.

شاید بتوان گفت در صورتی که فردی مبتلا به تیروئید پر کار باشد و از مصرف غذاهای ممنوع در پر کاری تیروئید پرهیز کند و در عوض میزان مصرف سبزیجات را در طول روز افزایش دهد، می تواند بدون نیاز به هرگونه داروی شیمیایی، فعالیت غده ی تیروئید را تعدیل نماید.

سبزیجات سبز رنگ را می توان دارویی طبیعی برای تعدیل فعالیت غده ی تیروئید نامید و به همین دلیل در صورتی که فردی به تیروئید پر کار و یا کم کار مبتلا شود، می تواند با مصرف انواع گوناگون سبزیجات، مشکل فعالیت تیروئید خود را کنترل کند.

در دورانی که فعالیت تیروئید افزایش می یابد و میزان هورمون های ترشح شده توسط این غده بیش از حد نرمال می باشد

همچنین در دورانی که فعالیت تیروئید افزایش می یابد و میزان هورمون های ترشح شده توسط این غده بیش از حد نرمال می باشد، بدن به ویتامین بیشتری برای حفظ سلامتی خود نیاز پیدا می کند.

به همین دلیل یکی دیگر از تمهیداتی که باید برای پایداری بدن در طول دوران ابتلا به پر کاری تیروئید اندیشیده شود، افزایش میزان ویتامین های دریافتی می باشد. فردی که به پر کاری تیروئید مبتلا است به تمامی انواع ویتامین ها نیاز دارد و محدودیتی برای مصرف این ویتامین ها نخواهد داشت.

استفاده از گروه های مختلف ویتامینی برای افراد مبتلا به پر کاری تیروئید موجب خواهد شد تا چنین افرادی بتوانند در برابر سایر بیماری های مرتبط با سیستم ایمنی بدن مقاوم گردند و به همین دلیل است که پزشکان برای افراد مبتلا به پر کاری تیروئید، استفاده از انواع مکمل های ویتامینی را توصیه می کنند.

البته افزایش میزان ویتامین دریافتی باید از منابع غذایی مناسب برای افراد مبتلا به پر کاری تیروئید صورت پذیرد و از مصرف مواد غذایی ممنوعه برای پر کاری تیروئید پرهیز شود.

علائم ابتلا به پر کاری تیروئید

علائم ابتلا به پر کاری تیروئید
علائم ابتلا به پر کاری تیروئید

ابتلا به پر کاری تیروئید، علائم مختلفی را دارد. هر یک از این علائم با توجه به شرایط افراد مبتلا و آناتومی بدن آن ها می تواند بروز پیدا کند. علائم ابتلا به تیروئید پر کار را نمی توان علائمی جامع دانست.

این امر بدین معنی است که وجود این علائم در تمامی افراد مبتلا به تیروئید پر کار مشاهده نمی شود و ممکن است صرفا برخی از این علائم در افراد مبتلا به پر کاری تیروئید ظهور و بروز پیدا کند.

همچنین این علائم می تواند با توجه به فرد مبتلا دارای شدت و ضعف خاصی نیز باشد و گاهی اوقات وجود چنین علائمی می تواند به سبب مشکلات دیگر مرتبط با بدن پیش آمده باشد.

تنها روش تشخیص تیروئید پر کار

به همین دلیل است که تنها روش تشخیص تیروئید پر کار مراجعه به پزشک و استفاده از روش های تشخیصی گوناگون در این زمینه می باشد.

قضاوت در مورد ابتلا به پر کاری تیروئید و پیش روی با حدس و گمان ممکن است مشکلات مختلفی را در پی داشته باشد چرا که برخی از این علائم ممکن است بین بیماری های مختلف به صورت مشترک بروز پیدا کند.

قدم اول در صورت مشاهده ی هر یک از علائم ابتلا به پر کاری تیروئید پرهیز از غذاهای ممنوع در پر کاری تیروئید و مراجعه به پزشک می باشد.

علائم ابتلا به پر کاری تیروئید را می توان به سه دسته ی علائم عمومی، علائم ابتلای زنان به پر کاری تیروئید و علائم ابتلای کردان به پر کاری تیروئید دسته بندی کرد که در ادامه ی این بخش قصد داریم تا با چندی از شایع ترین علائم عمومی ابتلا به تیروئید پر کار آشنا شویم.

پیدایش برآمدگی در تیروئید

پیدایش برآمدگی در تیروئید
پیدایش برآمدگی در تیروئید

غده ی تیروئید دقیقا در بخش جلوی گردن انسان قرار گرفته است و یکی از شایع ترین علائم عمومی ابتلا به پر کاری تیروئید، ورم کردن این بخش می باشد.

این نشانه معمولا در نوع خاصی از انواع بیماری های مرتبط با پر کاری تیروئید دیده می شود و رشد بیش از حد غده ی تیروئید در چنین حالتی برای فرد مبتلا به این بیماری کاملا مشهود است.

این نشانه از ابتلا به تیروئید معمولا در بیماری های گواتر بیشتر از سایر انواع پر کاری تیروئید رایج می باشد.

افرادی که با ورم غیر طبیعی در جلوی گردن خود مواجه می شوند

افرادی که با ورم غیر طبیعی در جلوی گردن خود مواجه می شوند بهتر است برای بررسی مراتب به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کنند. باید توجه داشت که وجود برآمدگی در بخش جلویی گردن تنها به بیماری پر کاری تیروئید اختصاص ندارد و این مشکل ممکن است برای انواع بیماری های مرتبط با گردن و گلو نیز پیش بیاید.

تنها مرجع رسمی در چنین حالتی برای تشخیص ابتلا به پر کاری تیروئید فقط پزشک می باشد و هرگونه گمان ناروا و اقدام برای درمان بدون مشورت با پزشک ممکن است خطر ساط باشد.

برآمدگی غده ی تیروئید در بیماران مبتلا به پر کاری تیروئید ممکن است به صورت مقطعی بوده باشد و پس از گذشت مدت زمانی مشخص و شروع دوره ی درمانی فرد، شاهد کوچک شدن این رآمدگی در جلوی گردن باشیم.

هر چه که روند درمان و تعدیل پر کاری تیروئید جلوتر رود، میزان برآمدگی موجود نیز کاهش یافته و به مرور زمان به حالت عادی باز می گردد.

افسردگی و بی حوصلگی

افسردگی و بی حوصلگی
افسردگی و بی حوصلگی

پر کاری تیروئید همان طوری که موجب اختلال در سیستم متابولیسم بدن می شود، می تواند به صورت غیر مستقیم بر روان افراد نیز تاثیر گذاشته و موجب بروز مشکلات مختلف خلقی و رفتاری گردد.

افرادی که دچار پر کاری تیروئید می شوند معمولا در چندین روز اول بیماری خود که هنوز برای درمان و تشخیص نوع بیماری اقدام نکرده اند با اختلالات مختلف رفتاری همچون افسردگی، عصبانیت شدید، بی حوصلگی و…. مواجه می شوند.

هر چند که منشا چنین احساساتی ممکن است غیر از ابتلا به تیروئید پر کار نیز باشد اما در صورتی که چنین علائمی بدون هیچ پیش زمینه ی خاصی برای فرد پیش بیاید ممکن است به عنوان یکی از نشانه های ابتلا به تیروئید پر کار تلقی شود.

در صورتی که فردی با چنین علائمی مواجه شد و متوجه این نکته شد که سر منشا این احساسات در او ناپیدا می باشد باید تا زمان مراجعه به پزشک برخی از اصول و قواعد مرتبط با کنترل پر کاری تیروئید را رعایت کند. از جمله ی این قواعد می توان به پرهیز از غذاهای ممنوع در پر کاری تیروئید اشاره کرد.

فردی که علائم ابتلا به تیروئید پر کار را دارد و در عین حال به چنین علائمی توجه چندانی نمی کند ممکن است با مشکلات بدتری در آینده مواجه شود و این منش رفتاری او موجب این شود که رشد بیماری او چندین برابر شود.

از این رو می توان نتیجه گرفت که اگر فردی با چنین علائم رفتاری مواجه شده است بهتر است هر چه سریع تر به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کند.

تعریق بی دلیل و بیش از حد معمول

تعریق بی دلیل و بیش از حد معمول
تعریق بی دلیل و بیش از حد معمول

از جمله عوارض اصلی بیماری پر کاری تیروئید می توان به افزایش متابولیسم بدن اشاره کرد. در بخش های قبلی مقاله به تعریف متابولیسم بدن پرداخته شد و با این حساب این امر باید طبیعی باشد که با فعالیت بیش از حد اعضای مختلف بدن شاهد افزایش دمای بدن باشیم.

یکی از اصلی ترین نشانه های افزایش دمای بدن، عرق کردن می باشد. در صورتی که فردی به صورت مداوم و پیوسته و بدون هیچ نوع فعالیت بدنی خاصی، شاهد تعریق بی رویه می باشد بهتر است برای بررسی مراتب مشکل موجود به پزشک متخصص مراجعه کند.

تعریق بیش از حد بدن می تواند علل مختلفی همچون استرس و اضطراب نیز داشته باشد

تعریق بیش از حد بدن می تواند علل مختلفی همچون استرس و اضطراب نیز داشته باشد که تشخیص علت تعریق در چنین حالتی بر عهده ی خود فرد می باشد و چنین فردی باید در نظر داشته باشد که یکی از اصلی ترین علائم پر کار بودن تیروئید در انسان، تعریق مداوم و بی دلیل بدن می باشد.

هر چند که این مشکل در برخی از انواع تیروئید به صورت دوره ای مشاهده شده است اما مراجعه به پزشک در صورت بروز چنین مشکلی خالی از لطف نمی باشد.

افرادی که با تعریق بی رویه و بیش از حد معمول مواجه می شوند در صورتی که فعالیت بدنی متناسبی با میزان متابولیسم خود داشته باشند، می توانند شاهد تعادل در میزان عرق کردن خود باشند و از پر کاری تیروئید به نفع خود استفاده کنند.

البته چنین مواردی صرفا در صورتی مجاز خواهد بود که با مشورت پزشک متخصص و کاربلد در این عرصه صورت پذیرد و بهتر است از هرگونه اقدام خودسرانه در چنین حالتی اجتناب گردد.

ریزش موهای بدن

ریزش موهای بدن
ریزش موهای بدن

ریزش مو در افراد ممکن است علل مختلفی داشته باشد. بسیاری از افراد با این مشکل مواجه هستند و به دنبال علت یابی برای ریزش موهای خود می باشند. باید توجه داشت که نشانه ی ریزش مو در افراد مبتلا به بیماری های تیروئید نیز به عنوان یکی از نشانه های شایع این بیماری شناخته می شود.

افرادی که با مشکلات مختلف مرتبط با تیروئید سر و کار دارند معمولا در بیشتر موارد با مشکل ریزش موهای بدن مواجه هستند و نکته ای که وجود دارد این است که چنین افرادی حتی با کاشت مو نیز نمی توانند ریزش موی خود را جبران کنند.

علت این امر نیز اختلال در متابولیسم بدن می باشد چرا که تامین قوام و پایداری مو در قبال وجود نظم در متابولیسم می باشد که در افراد مبتلا به تیروئید پر کار چنین نظمی در متابولیسم وجود ندارد.

ریزش موی ناشی از پر کاری تیروئید می تواند به سبب شروع پروسه ی درمان این بیماری کاهش یافته و حتی متوقف شود

نکته ی مثبت این مورد این است که ریزش موی ناشی از پر کاری تیروئید می تواند به سبب شروع پروسه ی درمان این بیماری کاهش یافته و حتی متوقف شود.افرادی که با مشکل پر کاری تیروئید مواجه هستند، می توانند به سبب پرهیز از غذاهای ممنوع در پر کاری تیروئید و شروع روند درمانی خود برای رفع مشکل پر کار بودن تیروئید، شاهد ثبات دوباره ی موهای خود باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد و آگاهی از جزئیات این پروسه می توان به پزشکان و متخصصان فعال در این زمینه مراجعه کرد.

افزایش ضربان قلب

افزایش ضربان قلب
افزایش ضربان قلب

یکی از شایع ترین و متداول ترین نشانه های ابتلا به پر کاری تیروئید، افزایش بی رویه و بی دلیل ضربان قلب می باشد. افرادی که به تیروئید پر کار مبتلا می شوند گاهی اوقات بدون هیچگونه فعالیت بدنی و یا استرس و اضطراب خاصی، شاهد افزایش مداوم ضربان قلب خود می باشند.

این مشکل در اکثر انواع بیماری های مرتبط با پر کاری تیروئید مشاهده می شود و به عنوان یکی از رایج ترین نشانه های این بیماری شناخته می شود.

افزایش تپش قلب در صورتی که بدون علت خاصی باشد

افزایش تپش قلب در صورتی که بدون علت خاصی باشد می تواند ناشی از عوامل متعددی باشد که هر یک از آن ها بر عملکرد قلب تاثیر گذار هستند. به همین سبب در صورتی که فردی با چنین مشکلی مواجه شود نباید در قدم اول به پر کاری تیروئید خود اطمینان یابد.

هر چند که در چنین حالتی نیز پرهیز از غذاهای ممنوع در پر کاری تیروئید و مراجعه به پزشک توصیه می شود. اما باید این نکته را نیز در نظر داشت که ممکن است این افزایش بی رویه ی ضربان ناشی از علل مختلف دیگری باشد که بررسی آن بر عهده ی متخصصان می باشد.

به غیر از بیماری پر کاری تیروئید، بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی نیز هستند که نشانه ی اصلی ابتلا به این بیماری ها افزایش ناگهانی و بی رویه ی ضربان قلب می باشد.

به همین علت تنها مرجع علمی برای اثبات ابتلا به پر کاری تیروئید در صورت افزایش ضزبان قلب، پزشک مربوطه می باشد.

غده ی تیروئید یکی از اصلی ترین غدد تاثیر گذار بر متابولیسم بدن می باشد

غده ی تیروئید یکی از اصلی ترین غدد تاثیر گذار بر متابولیسم بدن می باشد که توسط هیپوفیز در مغز کنترل می شود. یکی از بیماری های مرتبط با غده ی تیروئید، پر کاری این غده می باشد.

در حال حاضر حدود یک درصد از مردم جهان به پر کاری تیروئید مبتلا می باشند که آمار نسبتا بالایی به حساب می آید. روش های مختلفی برای پیشگیری از ابتلا به پر کاری تیروئید و درمان آن وجود دارد که یکی از آن ها توجه به تغذیه می باشد.

در این مقاله سعی بر آن بود تا بتوانیم اطلاعاتی در مورد غذاهای ممنوع در پر کاری تیروئید و رژیم های مختلف مناسب برای تعدیل پر کاری تیروئید ارائه کنیم.

باید توجه داشت که افراد مبتلا به پر کاری تیروئید در عین حال که بر تغذیه ی خود نظارت داشته و آن را کنترل می کنند باید به نظرات و توصیه های پزشکان نیز توجه کنند و هر نوع تغییر در رژیم غذایی خود را به اطلاع پزشک خود برسانند.

در پایان توصیه می کنیم، مکمل های افزایش دهنده دوپامین را  مطالعه کنید.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.