محصول ارگانیک سفت می شه، ولی خراب نمی شه

حقیقت‌هایی درباره پروتئین وی که شرکت‌ها نمی‌خواهند شما بدانید!

مکمل های افزایش دهنده دوپامین

مکمل های افزایش دهنده دوپامین

Table of Contents

در این مقاله، به معرفی و بررسی مکمل های افزایش دهنده دوپامین می پردازیم.

سلامتی انسان از پر اهمیت ترین مباحثی می باشد که هر انسانی لازم است به آن توجه کند. در بدن همه ما انسان ها، اندام ها و سلول ها و هورمون های مختلفی وجود دارد که وظیفه مهمی در قبال سلامتی ما و پایداری بدن دارند.

به همین دلیل است که مسئله سلامتی جزو مباحثی می باشد که باید دائما به آن توجه کرد. همان طور که گفته شد، هورمون ها در بدن نقش اساسی دارند و هر کدام از این هورمون ها وظایفی را در بدن ایفا می کند که همگی آن یک وظیفه را دارند و آن هم سلامت بدن و پایداری آن می باشد.

گاهی اوقات ممکن است مشکلاتی برای هورمون های بدن به وجود بیاید و این مشکلات، تداخلاتی را در ترشح هورمون ها ایجاد خواهد کرد. همین موضوع می تواند بر تمامی موضوعات، از جمله خلق و خو و رفتار، عارضه های جسمی و روحی و … تاثیرگذار باشد.

به همین دلیل سالم نگه داشتن هورمون ها و ترشح درست و به اندازه آن ها، از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از مهمترین هورمون های موجود در بدن همه ما انسان ها، هورمون دوپامین می باشد که این هورمون، نقش زیادی در رفتار و خلق و خو و در کلیت زندگی ما دارد.

دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است

دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است که در عملکردهای مختلف مغز از جمله حرکت، انگیزه، پاداش و لذت نقش دارد.

برخی از افراد ممکن است علاقه مند به مصرف مکمل ها برای افزایش سطح دوپامین در مغز باشند، اما توجه به این نکته مهم است که هیچ مدرکی برای حمایت از استفاده از این مکمل ها برای این منظور وجود ندارد.

هیچ مکملی وجود ندارد که اثربخشی آن در افزایش سطح دوپامین در مغز ثابت شده باشد. در واقع، برخی از مکمل ها ممکن است در واقع با تولید یا متابولیسم دوپامین تداخل داشته باشند که منجر به عوارض جانبی بالقوه منفی می شود.

مهم است که قبل از مصرف هر مکملی با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید، زیرا آنها می توانند با داروها تداخل داشته باشند و در صورت مصرف در دوزهای بالا یا ترکیب با سایر مکمل ها ممکن است باعث آسیب شوند.

راه های دیگری برای حمایت از سطوح سالم دوپامین در مغز وجود دارد، از جمله خواب کافی، ورزش منظم و خوردن یک رژیم غذایی سالم. همچنین مدیریت استرس و شرکت در فعالیت هایی که لذت و لذت را به همراه دارد، مهم است. این استراتژی ها می توانند به حمایت از سلامت و رفاه کلی مغز کمک کنند.

 

کاهش دوپامین، طبیعتا مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد

کاهش دوپامین، طبیعتا مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد و دلایل زیادی نیز باعث این موضوع خواهد شد که ترشح هورمون دوپامین از حد استاندارد خود کاهش پیدا کند.

حال راه حل چیست؟ طبیعتا روش های مختلفی برای افزایش ترشح هورمون دوپامین در بدن وجود دارد که هر کدام از آن ها با توجه به شرایط فرد و عوامل دیگر می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

ویدئو مکمل های افزایش دهنده دوپامین

به همین دلیل ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی دقیق هورمون دوپامین و کارکرد آن بپردازیم و نکات مهمی را در خصوص افزایش ترشح هورمون دوپامین ذکر کنیم که مهمترین آن استفاده از مکمل های افزایش دهنده دوپامین است که در این مقاله به این موضوع مهم پرداخته خواهد شد.

با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی و علوم پزشکی و درمانی، شرکت ها و برندهای معتبری در دنیا اقدام به تولید انواع مکمل های هورمونی کرده اند که دوپامین هم شامل آن می شود.

پیشنهاد می کنیم از پست مزایای مصرف CORT RX چیست؟ دیدن کنید.

اینفوگرافیک مکمل های افزایش دهنده دوپامین

اینفوگرافیک مکمل های افزایش دهنده دوپامین
اینفوگرافیک مکمل های افزایش دهنده دوپامین

یکی از بهترین برندها در این خصوص، برند ATP می باشد که شرکت بازرگانی ترندان اسپرت، تنها نمایندگی رسمی شرکت ATP SCIENCE در ایران می باشد. شما می توانید با مراجعه به شرکت بازرگانی ترندان اسپرت، از مکمل های تولید برند معتبر ATP، بهره مند شوید.

ما در این مقاله به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

دوپامین چیست؟

گیرنده دوپامین چیست؟

مکمل های افزایش دهنده دوپامین کدامند؟

مزیت های استفاده از مکمل ZMST چیست؟

مزیت های استفاده از مکمل Immune RX چیست؟

دوپامین از کجا ترشح می‌شود؟

نقش دوپامین در ایجاد حس شادی و خوشحالی چیست؟

نقش دوپامین با ایجاد لذت در انسان به چه شکل است؟

تاثیر دوپامین در حافظه و تمرکز چگونه است؟

دوپامین و تاثیر آن در اعمال شناختی انسان چیست؟

علائم کمبود دوپامین در بدن را بیان نمایید.

علل کمبود دوپامین در بدن چیست؟

عوامل طبیعی افزایش دوپامین کدامند؟

افزایش دوپامین باعث چه بیماری هایی می‌ شود؟

رابطه بین دوپامین و اعتیاد چیست؟

آزمایش دوپامین را توضیح دهید.

نتیجه گیری

 

دوپامین چیست؟

دوپامین چیست؟
دوپامین چیست؟

قبل از تعریف هورمون دوپامین، در ابتدا بایستی از اهمیت سلول های عصبی نکاتی را اشاره کنیم. سلول های عصبی نیز در بدن با یکدیگر ارتباط دارند و این ارتباط نقش مهمی در کنترل حرکات بدن و … دارد.

ارتباط سلول های عصبی در بدن را سیناپس می گویند. بین سلول های عصبی در محل سیناپس، فضایی وجود دارد که به آن فضای سیناپسی گفته می شود و برای انتقال پیام بین این سلول ها، ماده ای وجود دارد که به آن ناقل عصبی گفته می شود. این ناقل ها باید به درستی کار کنند تا فعالیت های عصبی به یکدیگر متصل باشند.

حال دوپامین در این قضیه نقش مهمی را ایفا می کند. دوپامین جزو کاتکول آمین ها و فی اتیل آمین ها می باشد. در واقع کاتکول آمین ها جزو هورمون هایی می باشد که به آن ها هورمون های جنگ و گریز می گویند که از خود، آدرنال آزاد می کند. از طرفی فی اتیل آمین ها توسط کاتکول آمین ها تحریک می شود تا مواد شیمیایی خاصی را تولید کند. این هورمون در واقع نقش زیادی در جلوگیری از افسردگی و حالات روحی نامناسب دارد.

دوپامین در بدن در واقع نقش همان ناقل ها را بازی می کند که در خون جریان دارد. به همین دلیل نقش دوپامین در بدن بسیار حائز اهمیت است و ترشح به اندازه آن می تواند فواید زیادی را برای بدن داشته باشد.

گیرنده دوپامین چیست؟

گیرنده دوپامین چیست؟
گیرنده دوپامین چیست؟

گیرنده های دوپامین در واقع پروتئین هایی هستند که در سلول های مغزی و اعصاب یافت می شود و در سراسر بدن وجود دارد. زمانی که سیگنال هورمون دوپامین به قسمت نورون نزدیک می شود، به گیرنده همان نورون متصل خواهد شد. این موضوع باعث می شود که تغییرات شیمیایی خاصی در سلول های عصبی رخ دهد و باعث شادی و افزایش انرژی در بدن می شود.

در واقع گیرنده های دوپامین نقش بسیار مهمی در فرایندهای عصبی بدن دارد و حتی باعث ایجاد هماهنگی و کنترل حرکات بدن خواهد شد. دوپامین و وجود آن باعث مزیت هایی در بدن می شود که البته بخش عمده ای از آن مربوط به حالات روحی مربوط می شود. عملکرد نادرست گیرنده های دوپامین می تواند باعث بروز انواع بیماری های عصبی و روحی شود که ناشی از ترشح کمتر هورمون دوپامین است.

حال برای افرادی که دچار کاهش ترشح هورمون دوپامین شده اند، چاره ای وجود دارد که بتوان توسط آن اقدام به افزایش ترشح این هورمون نمود که یکی از این موارد، مکمل های افزایش دهنده دوپامین می باشد که ما در ادامه مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که می تواند کمک زیادی به افراد نماید.

مکمل های افزایش دهنده دوپامین

مکمل های افزایش دهنده دوپامین
مکمل های افزایش دهنده دوپامین

همان طور که در مبحث قبلی گفته شد، کاهش ترشح دوپامین در بدن می تواند باعث تغییر حالات روحی شود و در رفتار و خلق و خوی افراد، تاثیرات منفی زیادی خواهد گذاشت. مکمل های افزایش دهنده دوپامین به کمک این موضوع آمده اند و در راستای بهبود حالات روحی و بهبود وضعیت رفتاری می تواند تاثیرات مثبتی را داشته باشد.

البته نمی توان گفت که دقیقا چه نوع مکملی را باید در خصوص افزایش دوپامین مصرف کرد، ولی از آنجایی که دوپامین با تغییرات شیمیایی در بدن همراه است و این تغییرات را در راستای وضعیت روحی و عصبی افراد انجام می دهد، استفاده از مکمل های افزایش دهنده دوپامین می تواند کمک زیادی به تغییرات شیمیایی در بدن کند و مدیریت این موضوع را در دست گیرد. در ادامه، به برخی از مکمل های افزایش دهنده دوپامین خواهیم پرداخت:

پروبیوتیک ها

یکی از مهمترین مواردی که می تواند در خصوص افزایش ترشح هورمون دوپامین کمک زیادی کند، پروبیوتیک ها می باشد. پروبیوتیک ها در واقع میکرو ارگانیسم های زنده هستند که در سیستم گوارش انسان وجود دارد و نقش مهمی در فعالیت اندام های گوارشی بدن اعم از معده و روده ایفا می کند.

در اصل پروبیوتیک نوعی باکتری محسوب شده که البته از نوع باکتری مفید است که اغلب در روده یافت می شود و می تواند علاوه بر کنترل وضعیت گوارشی، در بهبود وضعیت روحی و رفتاری کمک زیادی کند.

باکتری های مفیدی در روده قرار دارند که از جمله آن ها پروبیوتیک ها می باشد که می تواند تاثیرات زیادی در بهبود وضعیت روحی افراد داشته باشد.

مکمل هایی وجود دارد که می تواند باعث افزایش تولید دوپامین در بدن شود

مکمل هایی وجود دارد که می تواند باعث افزایش تولید دوپامین در بدن شود و در بهبود وضعیت روحی افراد، تاثیرات بسیار زیادی بگذارد. مطالعات مختلفی نیز روی پروبیوتیک ها انجام شده و نشان داده است که هر چقدر میزان تحریک پذیری آن ها در روده افزایش پیدا کند، می تواند باعث افزایش تولید دوپامین شود و در واقع مکمل های حاوی پروبیوتیک می تواند در این زمینه کمک زیادی کند و تحریک پذیری بافت های روده را افزایش دهد.

پروبیوتیک ها را می توان در مواد غذایی مختلفی مانند شیر یا ماست پیدا کرد و می توان به صورت طبیعی، اقدام به مصرف آن نمود و این ماده مهم را دریافت کرد. اما برخی از مکمل ها وجود دارند که حاوی پروبیوتیک می باشد.

با تمامی این تفاسیر، می توان گفت که پروبیوتیک ها می تواند نقش مهمی هم در بهبود وضعیت گوارشی داشته باشد و هم می تواند باعث بهبود وضعیت روحی و روانی افراد شود که ناشی از افزایش ترشح هورمون دوپامین است.

کورکومین

از دیگر مکمل های افزایش دهنده دوپامین، کورکومین می باشد. این ماده در واقع یک ماده فعال در زردچوبه می باشد که می توان اقدام به مصرف آن نمود. مکمل های حاوی کورکومین به شکل کپسول یا پودر موجود است که می توان اقدام به مصرف آن نمود و باعث افزایش دوپامین در بدن شد.

تحقیقات گسترده ای در زمینه کورکومین انجام شده است که می توان گفت مصرف مقدار کمی از آن می تواند باعث درمان بیماری هایی نظیر افسردگی و … شود و در نتیجه در وضعیت رفتاری افراد تاثیر مثبت بگذارد.

این نوع ماده شادی آور بوده و باعث افزایش انرژی در افراد خواهد شد و حتی برخی از ورزشکاران نیز برای افزایش انرژی خود در زمان تمرین، از مکمل های حاوی کورکومین استفاده می کنند. مکمل Immune RX در واقع حاوی زردچوبه بوده که در درون آن می توان کورکومین هم یافت که نقش مهمی در افزایش دوپامین خواهد داشت.

این محصول در واقع تولید برند ATP می باشد که شرکت ترندان اسپرت به عنوان نمایندگی رسمی آن در ایران مشغول به فعالیت است و می توان به راحتی اقدام به تهیه این محصول و مصرف آن نمود.

کراتین

کراتین یکی از مکمل های محبوب در بین عموم مردم، به خصوص ورزشکاران می باشد که بسیاری از افراد برای افزایش انرژی خود در حین تمرین ورزشی، از آن استفاده می کنند.

کراتین در قسمت کلیه تولید می شود و تولید و ورود آن به سلول های خونی، می تواند باعث افزایش انرژی شود. هنوز هم تحقیقات زیادی روی کراتین انجام می شود و می توان گفت که کراتین می تواند تاثیر کمی در افزایش ترشح دوپامین داشته باشد و باعث افزایش انرژی شود.

ZMST

از دیگر انواع مکمل های افزایش دهنده دوپامین، مکمل ZMST می باشد که این مکمل در واقع نقش مهمی در افزایش تولید دوپامین در بدن دارد. این مکمل دارای منیزیم فراوان بوده و می تواند تاثیر زیادی در افزایش ترشح هورمون دوپامین داشته باشد.

این ماده مفید، علاوه بر منیزیم، حاوی سلنیوم، زینک و تانورین است که جزو مواد معدنی ضروری بدن محسوب می شود و علاوه بر افزایش انرژی و ترشح هورمون دوپامین، می تواند فواید زیادی را در پی داشته باشد و حتی بسیاری از ورزشکاران می توانند از آن به عنوان یک مکمل مقوی استفاده کنند.

این محصول در واقع تولید شرکت ATP می باشد که از فرمولاسیون قوی ساخته شده است و توسط شرکت بازگانی ترندان اسپرت که به عنوان نمایندگی رسمی این برند در ایران فعالیت می کند، واردات آن را بر عهده دارد و با خرید این محصول می توان کمک زیادی در افزایش دوپامین نمود. شرکت بازرگانی ترندان اسپرت، تنها نمایندگی رسمی شرکت ATP SCIENCE در ایران می باشد

Immune RX

از دیگر مکمل هایی که می توان به عنوان مکمل های افزایش دهنده دوپامین از آن نام برد، مکمل Immune RX می باشد که اتفاقا این محصول هم توسط برند ATP تولید می شود.

مکمل Immune RX دارای مقادیر زیادی از زردچوبه می باشد که همان طور در مبحث قبلی به آن اشاره شد، زردچوبه حاوی کورکومین است که نقش زیادی در افزایش ترشح هورمون دوپامین دارد و افرادی که دچار بیماری های روحی نظیر افسردگی شده اند، می توانند از این محصول استفاده کنند.

این مکمل حاوی آنتی اکسیدان بوده و حتی قادر است باعث افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن در مقابل انواع بیماری ها باشد.

افراد ورزشکار، افرادی که دچار مشکلات عضلانی و مفصلی هستند هم می توانند از Immune RX استفاده کنند و از مزیت های آن بهره مند شوند. برای تهیه انواع مکمل ها از یک برند معتبر و مطمئن، به شرکت بازرگانی ترندان اسپرت که تنها نمایندگی رسمی شرکت ATP SCIENCE در ایران می باشد، مراجعه نمایید.

روغن پونه کوهی

از دیگر موادی که می توان برای افزایش دوپامین از آن استفاده کرد، روغن پونه گیاهی می باشد. این روغن دارای خواص زیادی می باشد که از جمله آن ها می توان به خواص آنتی اکسیدانی آن اشاره کرد که می تواند باعث افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن شود و همچنین می تواند باکتری های مضر در بدن را از بین ببرد.

این روغن حاوی کارواکرول می باشد که نقش مهمی در افزایش ترشح هورمون دوپامین دارد. مطالعات زیادی روی روغن پونه کوهی انجام شده است که این تحقیقات نشان می دهد که مصرف آن باعث بهبود در وضعیت خلق و خوی افراد می شود و اثرات بسیار خوبی را در حالات روحی بدن ایفا می کند.

چای سبز

چای سبز از نوشیدنی های محبوب در بین افراد می باشد که خواص زیادی دارد. مهمترین خاصیت آن مربوط به خاصیت آنتی اکسیدانی آن است و همچنین حاوی آمینو اسید ال تیانین می باشد که نوعی سلول پروتئینی به حساب می آید که می تواند باعث بهبود عملکرد مغز و حافظه شود و تمرکز افراد را بالا ببرد.

طبیعتا چنین ماده ای می تواند به عنوان مکمل های افزایش دهنده دوپامین به شمار برود و حالات مختلفی مانند افسردگی، خشم و … را از بین ببرد. بنابراین توصیه می شود در کنار مصرف مکمل هایی مانند ZMST و Immune RX، از چای سبز هم برای افزایش هورمون دوپامین استفاده شود.

ویتامین D

ویتامین D یکی از مهمترین ویتامین های ضروری در بدن محسوب می شود که عملکردهای گوناگونی را در بدن دارد. کمبود ویتامین دی می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند عدم انتقال درست فرایندهای عصبی در بدن شود. بنابراین می توان گفت که مصرف ویتامین دی، می تواند کمک زیادی در تنظیم و بهبود انتقال دهنده های عصبی داشته باشد.

تحقیقات متعددی نشان داده است که مصرف درست و اصولی قرص ویتامین دی، می تواند باعث افزایش ترشح هورمون دوپامین شود و در واقع جزو مکمل های افزایش دهنده دوپامین محسوب می شود که توسط پزشک متخصص باید تجویز و مصرف شود.

ویتامین دی علاوه بر عملکرد درست دوپامین، می تواند فواید زیادی برای بدن از جمله سلامت استخوان های بدن و سلامت پوست و مو داشته باشد و به عنوان یک ویتامین حیاتی در بدن شناخته می شود. در واقع ویتامین دی، نقش مکمل را در انتقال فرایندهای عصبی ا انجام می دهد که دقیقا مربوط به هورمون دوپامین است.

کافئین

کافئین
کافئین

یکی از مکمل های افزایش دهنده انرژی و رفع خستگی که در بین عموم مردم هم از محبوبیت بالایی برخوردار است، کافئین می باشد. این که در خصوص افزایش هورمون دوپامین چه مکملی را مصرف کرد، بستگی به هر فرد و شرایط وی دارد و نمی توان به صورت دقیق گفت که دقیقا کدام مکمل می تواند باعث افزایش ترشح هورمون دوپامین شود.

زیرا شرایط جسمی و روحی فرد، تعیین کننده نوع مکمل مصرفی است. اما کافئین را می توان به عنوان یکی از مکمل های افزایش دهنده دوپامین برای همه افراد به حساب آورد که باعث افزایش انتقال دهنده های عصبی از جمله دوپامین می شود.

افزایش عملکرد مغز، تقویت حافظه و یادگیری، از جمله مزیت های استفاده از کافئین است که می تواند مورد استفاده عموم مردم قرار گیرد. یکی از منابع سرشار از کافئین، قهوه می باشد که مصرف آن می تواند تاثیر زیادی در افزایش انرژی، بهبود وضعیت تمرکز و یادگیری، بهبود خلق و خو داشته باشد.

جنسینگ

جنسینگ
جنسینگ

جنسینگ نوعی گیاه دارویی محسوب می شود که قدمتی چند هزار ساله دارد و اغلب پزشکان قدیم و اهل باستان، از آن استفاده می کردند. این گیاه را می توان به عنوان یک جوشانده مصرف کرد و امروزه نیز در مواد غذایی مانند چای هم می توان از آن بهره برد.

امروزه شرکت های معتبر تولید مکمل های غذایی و دارویی، از جنسینگ استفاده کرده اند و اقدام به تولید انواع قرص ها و کپسول های حاوی جنسینگ نموده اند.

گیاه جنسینگ می تواند تاثیر زیادی در فعالیت های مغزی و سلول های عصبی داشته باشد و باعث انتقال راحت تر سلول های عصبی به نقاط مختلف بدن می شود. آرامبخش بودن آن، باعث افزایش تمرکز و یادگیری و افزایش قدرت ذهن می شود.

بنابراین می توان گفت که از دیگر انواع مکمل های افزایش دهنده دوپامین، گیاه جنسینگ می باشد که می توان چه به صورت قرص و کپسول و چه در انواع جوشانده ها از آن استفاده کرد و تاثیر زیادی در روند بهبود حالات روحی و افسردگی خواهد داشت.

مصرف روزانه جنسینگ می تواند تاثیر زیادی در سلامت روح و روان ما داشته باشد

مصرف روزانه جنسینگ می تواند تاثیر  زیادی در سلامت روح و روان ما داشته باشد و توصیه می شود در کنار استفاده از مکمل هایی نظیر ZMST یا Immune RX از جوشانده جنسینگ به عنوان یک مکمل گیاهی استفاده نمود.

در حال حاضر معتبرترین تولید کننده انواع مکمل، شرکت ATP SCIENCE می باشد که برای تهیه محصولات این شرکت، می توانید با شرکت بازرگانی ترندان اسپرت به عنوان تنها نمایندگی رسمی شرکت ATP SCIENCE در ایران، در ارتباط باشید.

بربرین

از دیگر مکمل هایی که می توان به عنوان افزایش هورمون دوپامین از آن استفاده کرد، بربرین است. بربرین در واقع یک عضو و جزئی از گیاهان است که از دیرباز تا کنون در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است.

بر طبق مطالعات انجام شده در خصوص خواص بربرین، باید گفت که مصرف این ماده می تواند تاثیر فراوانی در وضعیت روحی و رفتاری افراد داشته باشد و اغلب افرادی که گوشه گیر و منزوی بوده اند، با مصرف آن توانسته اند تغییرات مثبتی را در حالات روحی خود حس کنند و به همین دلیل است که می توان از بربرین به عنوان یک مکمل گیاهی افزایش دهنده دوپامین استفاده کرد که امروزه برخی از شرکت های تولید دارو، از بربرین به شکل کپسول یا قرص، تولید انبوه کرده اند.

موارد فوق، از جمله مهمترین مکمل های افزایش دهنده دوپامین می باشد که می توان از خواص آن بهره مند شد.

این که کدام مکمل می تواند باعث افزایش هورمون دوپامین شود، بستگی به حالات روحی و جسمی افراد دارد و این که چه مکملی مصرف کنیم تا دوپامین افزایش پیدا کند، همگی به وضعیت افراد و شرایط آن ها بستگی دارد. ما در ادامه مقاله، به بررسی دو نوع از بهترین مکمل های افزایش دهنده دوپامین خواهیم پرداخت که می تواند مفید باشد.

مزیت های استفاده از مکمل ZMST

مزیت های استفاده از مکمل ZMST
مزیت های استفاده از مکمل ZMST

در بخش قبلی مقاله گفته شد که مکمل ZMST می تواند به عنوان یکی از مکمل های افزایش دهنده دوپامین محسوب شود و خواص زیادی در زمینه افزایش هورمون دوپامین خواهد داشت.

دلیل آن هم وجود منیزیم در آن است که تاثیر زیادی در فعالیت سلول های عصبی و انتقال آن دارد و می تواند باعث عملکرد درست آن ها شود و باعث ترشح بیشتر هورمون دوپامین شود.

اما خواص این مکمل صرفا به این موضوع ختم نمی شود و وجود مواد معدنی دیگری مانند زینک، سلنیوم و … می تواند مزیت های متعددی داشته باشد که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • جلوگیری و کاهش دردهای عضلانی و گرفتگی آن ها
  • خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی دارد و می تواند باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن شود.
  • در حالات روحی افراد تاثیرات مثبتی می گذارد و استرس و اضطراب را از بین خواهد برد.
  • باعث افزایش ترشح هورمون تستوسترون در مردان می شود و می تواند قوای جنسی آقایان را تقویت نماید.
  • زینک و منیزیم موجود در ZMST می تواند باعث سلامت بیشتر پوست و مو و رشد ناخن ها شود.

شرکت استرالیایی ATP به عنوان یکی از معتبرترین برندهای تولید کننده مکمل ZMST می باشد

شرکت استرالیایی ATP به عنوان یکی از معتبرترین برندهای تولید کننده مکمل ZMST می باشد که شرکت بازرگانی ترندان اسپرت، به عنوان نمایندگی انحصاری و رسمی آن در ایران شناخته می شود. شما با تهیه این محصول می توانید علاوه بر افزایش ترشح هورمون دوپامین، از دیگر مزیت های ذکر شده آن بهره مندی کامل دریافت نمایید.

لازم به ذکر است که زینک، منیزیم، سلنیوم و تائورین، از مهمترین عناصر مورد نیاز بدن و عضلات هستند.

این محصول با ترکیب این چهار ماده‌ی مهم، ضمن تامین مهمترین عناصر مورد نیاز بدن، باعث می‌شود تا بسیاری از ارگان‌های بدن به بهترین شکل ممکن، وظیفه‌ی خود را انجام دهند. مصرف این محصول برای سلامت عضلات ورزشکاران و برای حفظ سلامت عمومی تمام افراد توصیه می‌شود.

نحوه مصرف آن می تواند با توجه به شرایط فرد باشد اما عموما می توان با مشورت پزشک و یا متخصص تغذیه، اقدام به مصرف روزانه بین 2 الی 8 کپسول نمود.

مزیت های استفاده از مکمل Immune RX

مزیت های استفاده از مکمل Immune RX
مزیت های استفاده از مکمل Immune RX

از دیگر محصولات برند ATP که می تواند به عنوان یکی از مکمل های افزایش دهنده دوپامین شناخته شود، مکمل Immune RX می باشد که به شکل کپسول تولید شده است.

این مکمل حاوی زردچوبه بوده که می تواند باعث افزایش ترشح هورمون دوپامین در بدن شود و علاوه بر آن، خاصیت آنتی اکسیدانی بالای آن می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود و از بروز بیماری های مختلف در بدن جلوگیری نماید.

خواص ضد ویروس و آنتی باکتریایی آن از دیگر ویژگی های مهم این مکمل محسوب می شود.  این محصول با دارا بودن گیاهان دارویی و غنی از آنتی اکسیدان، باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

خواص ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد قارچی، از ویژگی‌های مهم این محصول به حساب می‌آید. مصرف منظم Immune RX باعث می‌شود که سیستم ایمنی در بهترین وضعیت خود قرار بگیرد و بدن آمادگی کافی برای مقابله با انواع عوامل بیگانه را داشته باشد.

علاوه بر افزایش ترشح دوپامین، این مکمل می تواند فواید دیگری را داشته باشد که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • تقویت سیستم ایمنی بدن که خاصیت آنتی اکسیدانی مکمل، باعث این موضوع می شود.
  • خاصیت ضد التهابی و ضد بیماری دارد و می تواند در بهبود التهابات بدن موثر باشد.
  • در جلوگیری از دردهای عضلانی و استخوانی و اسپاسم عضلانی بسیار موثر است.
  • بیماری هایی نظیر آرتریت را می تواند بهبود ببخشد.
  • به پاکسازی کبد نیز بسیار کمک می کند.

شرکت معتبر استرالیایی ATP تولید کننده مکمل Immune RX می باشد که با تولید انبوه آن و صادرات آن به دیگر نقاط دنیا، به عنوان یک برند معتبر محسوب می شود.

شرکت بازرگانی ترندان اسپرت، به عنوان نمایندگی رسمی این برند در ایران شناخته می شود که با تهیه این محصول می توان از مزیت های آن بهره مند شد. نحوه مصرف آن باید توسط پزشک تجویز شود و عموما مصرف آن به صورت روزانه بین 1 تا 3 کپسول است که با هر وعده غذایی باید مصرف شود.

داروی گیاهی افزایش دوپامین

شواهد علمی محدودی برای حمایت از استفاده از داروهای گیاهی برای افزایش سطح دوپامین در مغز وجود دارد.

دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است که در بسیاری از عملکردهای مغز از جمله خلق و خو، انگیزه و پاداش نقش دارد. برخی از گیاهانی که به طور سنتی به دلیل خواص تقویت کننده خلق و خوی خود استفاده می شده اند و ممکن است به طور بالقوه بر سطح دوپامین تأثیر بگذارند عبارتند از:

  • خار مریم: این گیاه بیشتر برای اثرات ضد افسردگی آن استفاده می شود. ممکن است با مهار بازجذب سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین، که می تواند سطح آنها را در مغز افزایش دهد، عمل کند. با این حال، شواهد مربوط به اثربخشی آن در افزایش سطح دوپامین به طور خاص محدود است.
  • Rhodiola rosea: این گیاه گاهی اوقات به عنوان “ریشه طلایی” نامیده می شود و به طور سنتی به عنوان یک آداپتوژن برای کمک به بدن برای مقابله با استرس استفاده می شود. برخی از مطالعات نشان داده اند که ممکن است اثرات ضد افسردگی داشته باشد، که به طور بالقوه می تواند با اثرات آن بر دوپامین و سایر انتقال دهنده های عصبی مرتبط باشد.
  • جینکو بیلوبا: این گیاه معمولاً برای بهبود حافظه و عملکرد شناختی استفاده می شود. برخی تحقیقات نشان داده اند که ممکن است تأثیر مثبتی بر خلق و خو داشته باشد، احتمالاً از طریق تأثیرات آن بر سطوح انتقال دهنده های عصبی، از جمله دوپامین.

توجه به این نکته مهم است که گیاهان می توانند عوارض جانبی بالقوه داشته باشند و ممکن است با داروهای دیگری که مصرف می کنید تداخل داشته باشند. اگر در نظر دارید از داروهای گیاهی برای افزایش سطح دوپامین یا هر بیماری دیگر استفاده کنید، مهم است که با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی واجد شرایط مشورت کنید.

برای این منظور می توانید از مشاورین ترندان اسپرت مشاوره دریافت کنید.

دوپامین از کجا ترشح می‌شود؟

دوپامین از کجا ترشح می‌شود؟
دوپامین از کجا ترشح می‌شود؟

هورمون دوپامین از مهمترین هورمون های موجود در بدن است. این هورمون، در قسمت وزیکول های نورون و همچنین از غده آدرنال ترشح می شود. نورون های دوپامین مسیرهای دوپامینرژیک را طی می کند و انتقال دهنده سلول های عصبی دوپامین را آزاد می کند.

برای ترشح هورمون دوپامین، آنزیم هایی نیاز است که به این آنزیم ها هیدروکسیلاز و دوپا دکریوکسیلاز گفته می شود و این آنزیم در آزادسازی دوپامین نقش بسیار اساسی دارند.

در واقع این آنزیم ها هستند که تحریک کننده هورمون دوپامین هستند و باعث آزادسازی آن می شود. مکمل های افزایش دهنده دوپامین، در واقع با تحریک آنزیم های موجود در بدن، اقدام به افزایش ترشح دوپامین خواهد کرد.

به هر حال نباید وجود آنزیم ها را در بدن نادیده گرفت و همچنین نورون های دوپامینرژیک نیز نقش عمده ای در تولید مولکول های سیگنال دهنده دارد و این نورون ها در قسمت مغز و ناحیه شکمی قرار دارد.

دوپامین که نقش عمده ای در انتقال سیگنال های عصبی دارد

دوپامین که نقش عمده ای در انتقال سیگنال های عصبی دارد، باید به صورت مداوم در حالت استاندارد خود باشد و کاهش و افزایش ترشح هورمون دوپامین می تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد.

اغلب افرادی که احساس خستگی و بی حالی و یا افسردگی می کنند، با مشکل کمبود ترشح دوپامین روبرو هستند و نورون های موجود نمی تواند کمکی به ترشح هورمون دوپامین کنند.

به همین دلیل وجود مکمل های افزایش دهنده دوپامین به کمک این قضیه آمده است و با این که نمی توان دقیق گفت که چه مکملی برای هر فردی مناسب است، اما شرایط فرد مهمترین مسئله در مصرف چنین مکمل هایی می باشد.

از جمله بهترین مکمل های افزایش دهنده دوپامین که می تواند نقش مهمی در تحریک هر چه بیشتر آنزیم ها و هورمون دوپامین داشته باشد، مکمل های ZMST و Immune RX می باشد که محصول شرکت ATP می باشد. شرکت بازرگانی ترندان اسپرت به عنوان تنها نمایندگی رسمی و انحصاری برند ATP SCIENCE در ایران شناخته می شود.

نقش دوپامین در ایجاد حس شادی و خوشحالی

نقش دوپامین در ایجاد حس شادی و خوشحالی
نقش دوپامین در ایجاد حس شادی و خوشحالی

دوپامین در واقع در وضعیت روحی افراد، تاثیرات زیادی می گذارد. یکی از این تاثیرات، ایجاد حس خوب و حال خوب برای فرد است. در واقع احساس خوب بخشیدن به انسان توسط هورمون دوپامین رخ می دهد که در واقع شادی آور است.

سیستم دوپامین در بدن به گونه ای طراحی شده است که در واقع تکامل یافته یک انسان نامیده می شود و به فرد، این حس را القا می کند که حال خوب داشته باشد و از انجام کارهای خود لذت ببرد. حس لذت بخشیدن به فرد در خصوص یک کار و یک عملی، از جمله وظایف دوپامین است.

دوپامین مهمترین عامل در رفتار انسان است و خلق و خوی افراد توسط هورمون دوپامین شکل می گیرد. به همین دلیل است که اغلب بیماری های روحی و روانی، با مشکل کمبود ترشح دوپامین مواجه است و پزشکان زیادی اقدام به تجویز دارو و یا مکمل های افزایش دهنده دوپامین می کنند تا بتوانند حالات اضطراب و استرس و ناراحتی و … را از بین ببرند. دوپامین در واقع با انتقال دادن سلول های عصبی، می تواند باعث شادی و لذت انسان از اعمال مختلف شود.

نقش دوپامین با ایجاد لذت در انسان

نقش دوپامین با ایجاد لذت در انسان
نقش دوپامین با ایجاد لذت در انسان

یکی از مهمترین نقش ها و وظایف هورمون دوپامین در بدن، ایجاد لذت از یک کار و عمل است که با ترشح آن لذت یک عمل را به ما منتقل می کند.

به عنوان مثال اعمال زیر می تواند نوعی لذت برای فرد محسوب شود که البته برخی از این اعمال مخرب است.

اما به صورت کلی زمانی که یک فرد چنین اعمالی انجام می دهد و لذت می برد، در واقع هورمون دوپامین باعث این قضیه شده است. از جمله این موارد عبارتند از:
  • مصرف کوکائین، الکل و …
  • انجام رابطه جنسی
  • گوش دادن به یک موزیک مورد علاقه از یک خواننده مورد علاقه
  • انجام کارهای اجتماعی و تیمی و داشتن تعاملات اجتماعی
  • انجام دادن تنبیه برای فردی که اصول اخلاقی ما را رعایت نکرده است.
  • و …

تمام موارد ذکر شده می تواند برای هر انسانی لذتبخش باشد و در واقع ترشح هورمون دوپامین می تواند ایجاد حس لذت را برای ما القا کند.

دوپامین و تاثیر آن در حافظه و تمرکز

دوپامین و تاثیر آن در حافظه و تمرکز
دوپامین و تاثیر آن در حافظه و تمرکز

از دیگر تاثیراتی که می توان به عنوان تاثیرات ترشح دوپامین در بدن به آن اشاره کرد، مربوط به قسمت مغز انسان است. سطوح مختلف دوپامین و ترشح آن در قسمت مغز می تواند به وضعیت حافظه انسان کمک زیادی کند و عملکرد حافظه را بهبود ببخشد. لازمه افزایش تمرکز و قدرت حافظه، تعادل در ترشح هورمون دوپامین است و کاهش و یا افزایش بیش از حد ترشح دوپامین می تواند عملکرد مغز را مختل کند.

همچنین هورمون دوپامین تاثیرگذار در قدرت تمرکز است و جالب است بدانید که حتی چشم انسان برای ارتباط گیری با مغز، از دوپامین استفاده می کند و باعث توجه به یک موضوع و تمرکز می شود. این هورمون در واقع نقش مهمی در اعمال مغز دارد و تمامی امور مربوط به یادگیری یک مطلب و …، تمرکز و توجه را بر عهده خود دارد.

با مصرف مکمل های افزایش دهنده دوپامین برای افرادی که دچار کاهش دوپامین شده اند، می توانند از مزیت های آن به خصوص در قسمت مغز و حافظه استفاده کنند.

به ویژه محصولات برند ATP که از جمله آن می توان به ZMST اشاره کرد که حاوی منیزیم و روی می باشد که تاثیر زیادی در وضعیت حافظه و تمرکز انسان دارد. شرکت بازرگانی ترندان اسپرت به عنوان تنها نمایندگی رسمی و انحصاری برند ATP SCIENCE در ایران شناخته می شود.

دوپامین و تاثیر آن در اعمال شناختی انسان

دوپامین و تاثیر آن در اعمال شناختی انسان
دوپامین و تاثیر آن در اعمال شناختی انسان

وجود دوپامین به خصوص در قسمت جلویی مغز می تواند باعث کنترل اطلاعات در درون مغز شود و همین موضوع باعث افزایش تمرکز و قدرت حافظه و یادگیری می شود و اخلال در این موضوع می تواند مشکلاتی را در این زمینه ها به وجود بیاورد.

مغز انسان دارای گیرنده های عصبی مختلفی است که برخی از این گیرنده ها نقش تقویت شناختی انسان را دارد که دقیقا با دوپامین سر و کار دارد. با ایجاد تعادل در ترشح هورمون دوپامین، کارکرد گیرنده های عصبی مغز را در حال نرمال خود قرار می دهد و باعث می شود تا ویژگی های شناختی در انسان به درستی کار کند و تشخیص یک موضوع برای یک فرد، آسان تر و راحت تر باشد.

علائم کمبود دوپامین در بدن چیست؟

علائم کمبود دوپامین در بدن چیست؟
علائم کمبود دوپامین در بدن چیست؟

در این مقاله در خصوص هورمون دوپامین و اهمیت ترشح آن نکات بسیار مهمی را اشاره کردیم و دریافتیم که دوپامین یکی از هورمون های بسیار مهم و حیاتی در بدن انسان محسوب می شود و می تواند در وضعیت روحی ما تاثیرات زیادی بگذارد.

کمبود دوپامین در بدن می تواند علائمی داشته باشد که از جمله آن می توان به خستگی، بی انگیزگی، احساس افسردگی و نارضایتی و … اشاره کرد.

همچنین موارد شدیدتر مانند اخلال در یادگیری، کاهش قدرت حافظه و تمرکز، مشکل در خواب و یا داشتن میل جنسی کمتر می تواند از جمله علائمی باشد که نشان می دهد بدن با کمبود دوپامین مواجه است و لازم است برای حل این معضل، از مکمل های افزایش دهنده دوپامین استفاده کرد.

علل کمبود دوپامین در بدن

علل کمبود دوپامین در بدن
علل کمبود دوپامین در بدن

دلایل و موارد بسیاری می تواند باعث کاهش ترشح دوپامین در بدن شود که این عوامل می تواند شامل موارد زیر باشد:

شرایط بیماری افراد:

برخی از افراد ممکن است به دلیل وجود بیماری های مختلفی در بدن، دچار مشکل کمبود دوپامین در بدن شوند. برخی از بیماری هایی مانند بیماری افسردگی، بیماری های گوارشی و … می تواند باعث کاهش میزان دوپامین در بدن شود.

عدم استفاده از مواد غذایی سالم:

مصرف غذای سالم و مناسب می تواند باعث رساندن مواد معدنی مختلف به بدن شود که برای بدن بسیار مفید خواهد بود و یکی از تاثیرات آن، تعادل در ترشح هورمون های مختلف از جمله دوپامین است.

مصرف غذاهایی مانند غذاهای پرچرب، غذاهای دارای قند فراوان و … می تواند باعث کاهش ترشح دوپامین در بدن شود و همچنین کمبود پروتئین در بدن می تواند باعث بروز چنین مشکلاتی شود. به همین دلیل اهمیت مصرف مواد غذایی بسیار بالاست و لازم است چاره ای اندیشیده شود.

استفاده از مواد مخدر یا مشروبات الکلی:

یکی از دلایل سرکوب دوپامین در بدن، مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی است که می تواند روند طبیعی ترشح هورمون دوپامین را دچار اختلال کند و در واقع این موضوع باعث ایجاد اعتیاد به مواد مخدر می شود و بدن دائما نیاز به مواد مخدر و مشروبات الکلی خواهد داشت.

استفاده از برخی داروهای خاص:

مصرف برخی از داروها می تواند باعث کمبود دوپامین در بدن شود. مصرف داروهای ضدافسردگی و داروهای اعصاب و روان می تواند تاثیر مستقیم در ترشح دوپامین در بدن داشته باشد و مشکلاتی را برای ما به وجود بیاورد.

به همین دلیل مصرف مواد غذایی محرک دوپامین و همچنین مصرف مکمل های افزایش دهنده دوپامین از جمله مکمل های ZMST و Immune RX محصول شرکت APT می تواند کمک زیادی در روند ترشح دوپامین داشته باشد.

این محصولات در واقع توسط شرکت بازرگانی ترندان اسپرت که تنها نمایندگی رسمی برند APT در ایران است، وارد و توزیع می شود و اصالت محصول از جمله ویژگی های محصولات این شرکت می باشد.

عوامل طبیعی افزایش دوپامین

عوامل طبیعی افزایش دوپامین
عوامل طبیعی افزایش دوپامین

افزایش دوپامین در بدن می تواند مزیت هایی را در بدن داشته باشد و در واقع هدف از افزایش دوپامین، جلوگیری از تجزیه سریع دوپامین در بدن است و علاوه بر آن، افزایش عملکرد گیرنده های عصبی و انتقال آن به سلول های مغزی است.

بسیاری از افراد به دلایل مختلفی دچار کمبود دوپامین می شوند و به همین دلیل، بسیاری از افراد با استفاده از مکمل های افزایش دهنده دوپامین، اقدام به افزایش دوپامین در بدن خود می کنند.

علاوه بر مکمل ها، برخی از موارد می تواند به صورت طبیعی باعث افزایش ترشح هورمون دوپامین در بدن می شود. این عوامل طبیعی عبارتند از:

خواب کافی

خواب کافی
خواب کافی

داشتن خواب کافی می تواند برای سلامتی بسیار مفید باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده و مطالعات صورت گرفته، خواب کافی می تواند از بروز بیماری های مختلف روحی جلوگیری کند و تاثیر زیادی در روند تولید دوپامین در بدن دارد. داشتن خواب حداقل 8 ساعت می تواند باعث تعادل در ترشح دوپامین در بدن شود و تاثیرات مثبتی را روی ذهن و روان افراد خواهد گذاشت.

گوش دادن به موسیقی

گوش دادن به موسیقی به خصوص موسیقی های مورد علاقه می تواند تاثیر زیادی در شادابی، افزایش روحیه و جلوگیری از حالات خستگی و کسلی شود و همین موضوع در تنظیم هورمون دوپامین می تواند تاثیرگذار باشد.

تحقیقات متعددی در این زمینه شده است و نشان داده است که گوش دادن به موسیقی می تواند باعث احساس لذت در بدن شود و ترشح دوپامین را به حداکثر می رساند.

بهره مندی از رژیم غذایی سالم و مناسب

مصرف مواد غذایی سالم می تواند تاثیر زیادی در کنترل هورمون های بدن داشته باشد. مواد غذایی حاوی پروتئین و فیبر فراوان، از جمله مزایایی را به دنبال دارد که مهمترین آن ترشح دوپامین در بدن است. از آنجایی که چنین مواد غذایی، حاوی مواد معدنی مختلفی است، می تواند تاثیرات روحی و جسمی زیادی را در پی داشته باشد و در نتیجه، احساس رضایت درونی نیز رخ خواهد داد.

ورزش و تحرک کافی

بر کسی پوشیده نیست که ورزش برای سلامتی بسیار مفید است. ورزش می تواند علاوه بر سلامت جسمانی، بر سلامت مغز تاثیرگذار باشد و به مراتب به بهبود حالات روحی افراد کمک خواهد کرد.

زمانی که یک فرد اقدام به ورزش و تحرک می کند، مغز انسان به صورت خودکار اقدام به ترشح هورمون های شادی آور می کند و همین موضوع دقیقا با دوپامین سر و کار دارد و می تواند باعث ترشح حداکثری هورمون دوپامین در بدن شود.

علاوه بر موارد ذکر شده، ورزش و تحرک می تواند در دراز مدت تاثیرات دیگری داشته باشد که افزایش دوپامین در دراز مدت باعث خواهد شد که از بروز بیماری هایی نظیر آلزایمر و زوال مغز جلوگیری شود.

به همین دلیل است که حتما در کنار مصرف مکمل های افزایش دهنده دوپامین، باید از تحرک کافی برخوردار بود و حتی در زمانی کوتاه هم به ورزش هایی مانند پیاده روی، دویدن و … پرداخت.

انجام ورزش های تمرکزی مانند مدیتیشن

مطالعات زیادی روی مدیتیشن انجام شده است که نشان می دهد مدیتیشن، تاثیر بسیار زیادی بر سلامت روان افراد دارد. افرادی که اقدام به مدیتیشن می کنند و به صورت اصولی این کار را انجام می دهند، می توانند به افزایش تمرکز و قدرت حافظه خود کمک زیادی کنند.

اغلب افرادی که به اختلالات روحی و روانی دچار هستند، توانسته اند با مدیتیشن، کمک زیادی به درمان معضل خود نمایند و دلیل بهبود وضعیت آنان، مسئله دوپامین بوده و باعث افزایش ترشح این هورمون در بدن شده است.

فواید استفاده از منابع طبیعی دوپامین

دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است که در بسیاری از عملکردهای مهم مغز از جمله خلق و خو، انگیزه و پاداش نقش دارد.

در سیستم لذت و پاداش مغز نقش دارد و در پاسخ به تجربیات لذت بخش مانند غذا خوردن، رابطه جنسی و سایر فعالیت هایی که برای بقا ضروری هستند آزاد می شود.

برخی از مزایای بالقوه استفاده از منابع طبیعی دوپامین عبارتند از:

  • بهبود خلق و خو و کاهش علائم افسردگی: دوپامین در تنظیم خلق و خو نقش دارد و سطوح پایین دوپامین با افسردگی مرتبط است. افزایش سطح دوپامین از طریق منابع طبیعی ممکن است به بهبود خلق و خو و کاهش علائم افسردگی کمک کند.
  • افزایش انگیزه و تمرکز: دوپامین نیز در سیستم پاداش مغز نقش دارد و در پاسخ به تجربیات لذت بخش آزاد می شود. این می تواند به افزایش انگیزه و تمرکز کمک کند، زیرا اعتقاد بر این است که دوپامین در توانایی مغز برای تعیین و تعقیب اهداف نقش دارد.
  • افزایش عملکرد فیزیکی: دوپامین همچنین ممکن است در عملکرد فیزیکی نقش داشته باشد، زیرا در مرکز کنترل حرکت مغز نقش دارد. افزایش سطح دوپامین از طریق منابع طبیعی ممکن است به بهبود عملکرد فیزیکی و هماهنگی کمک کند.
  • ترویج عادات سالم: منابع طبیعی دوپامین، مانند غذاهای سالم و ورزش، ممکن است به ترویج عادات و رفتارهای سالم کمک کند.

توجه به این نکته مهم است که در حالی که منابع طبیعی دوپامین ممکن است مزایای بالقوه ای داشته باشند، همیشه مهم است که قبل از ایجاد هرگونه تغییر در رژیم غذایی یا سبک زندگی خود با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی واجد شرایط مشورت کنید.

افزایش دوپامین باعث چه بیماری هایی می‌ شود؟

افزایش دوپامین باعث چه بیماری هایی می‌ شود؟
افزایش دوپامین باعث چه بیماری هایی می‌ شود؟

تعادل در هر موضوعی، از اهمیت زیادی برخوردار است. این موضوع در خصوص ترشح هورمون دوپامین هم صادق است و تعادل نگه داشتن این هورمون، از اهمیت زیادی برخوردار است.

ناقل های شیمیایی نیز در بدن نقش مهمی در تعادل هورمون ها دارند و اگر فردی دچار کاهش یا افزایش ترشح هورمون دوپامین در بدن شود، می تواند مشکلاتی را به وجود آورد.

بنابراین نباید اقداماتی انجام داد تا باعث ترشح بیش از حد دوپامین در بدن شویم زیرا می تواند مشکلاتی را به وجود آورد که از جمله آن می توان به روان پریشی، پیش فعالی بودن، مشکل در خواب شبانه، اعتیاد، اضافه وزن و … اشاره کرد.

بنابراین نباید از این موضوع به سادگی گذشت و مصرف مواد غذایی محرک دوپامین و یا مکمل های افزایش دهنده دوپامین باید به گونه ای باشد که تعادل در دوپامین حفظ شود و به همین دلیل بهتر است حتما در خصوص مصرف چنین مکمل ها و یا مواد غذایی، با یک پزشک متخصص مشورت نمود.

بیماری هایی نظیر اسکیزوفرنی، توهم و … می تواند از جمله عوارض ناشی از افزایش بیش از حد دوپامین در بدن باشد که باید در این خصوص چاره ای اندیشید.

رابطه بین دوپامین و اعتیاد

رابطه بین دوپامین و اعتیاد
رابطه بین دوپامین و اعتیاد

اعتیاد داشتن به مصرف یک ماده یا اعتیاد داشتن به یک رفتار، می تواند باعث بروز مشکلاتی شود و ترک این عادات می تواند در زمینه روحی و روانی، مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند.

این که صحبت از اعتیاد می شود، صرفا به مصرف مواد مخدر مربوط نمی شود، بلکه عادت کردن به یک رفتار و حتی مصرف یک ماده غذایی بیش از حد می تواند اعتیاد محسوب شود و صرفا سلامت جسمی و روحی فرد را آسیب خواهد زد.

این موضوع در واقع ارتباط شدیدی با ترشح بیش از حد دوپامین در بدن دارد و اعتیاد داشتن به یک ماده از جمله مواد مخدر می تواند شادی بیش از اندازه ای را به فرد منتقل کند و روند ترشح طبیعی دوپامین را از بین خواهد برد و در زمان هایی، فرد احساس کمبود مصرف مواد مخدر خواهد کرد و از آنجایی که دوپامین، کارکرد همیشگی و عادی خود را ندارد، بدن برای به دست آوردن شادی و رضایت درونی، بار دیگر اقدام به مصرف مواد مخدر خواهد کرد.

این موضوع در واقع مثالی بر مسئله اعتیاد است که می تواند به یک ماده غذایی یا یک رفتار و یا مواد مخدر باشد که می تواند آزار دهنده باشد و مشکلاتی را در زمینه هورمون دوپامین و به طور کلی سلامتی بدن ایجاد نماید.

آزمایش دوپامین چیست؟

آزمایش دوپامین چیست؟
آزمایش دوپامین چیست؟

آزمایش دوپامین می تواند میزان ترشح هورمون دوپامین را مشخص کند. همان طور که در بخش های قبلی مقاله گفته شد، دوپامین جزو مجموعه کاتکول آمین ها می باشد که به عنوان یک انتقال دهنده عصبی در مغز عمل خواهد کرد و این انتقال دهنده، نقش مهمی در کنترل رفتار، خلق و خو و … دارد.

تنظیم هورمون دوپامین می تواند باعث تعادل در حالات روحی فرد شود. حال باید بدانیم که کاتکول آمین ها از غدد فوق کلیوی ترشح می شود که در مقابله با استرس و اضطراب ترشح می شود.

آزمایش تومورهای آدرنال

آزمایشی وجود دارد به نام آزمایش کاتکول آمین که در واقع نوعی آزمایش خون است و میزان این ماده را در بدن مورد بررسی قرار می دهد و اندازه گیری می نمایند.

چنین آزمایشی در واقع به آزمایش تومورهای آدرنال گفته می شود که توسط پزشک تجویز می شود و فرد با انجام این آزمایش، اقدام به سنجش کاتکول آمین ها می کند و کاهش و افزایش آن می تواند نشان دهد که میزان ترشح دوپامین در بدن در چه وضعیتی می باشد و راهکار برای کنترل و تعادل این هورمون، چه مواردی می باشد که در صورت کاهش دوپامین، می توان از مکمل های افزایش دهنده دوپامین استفاده کرد.

از مکمل های افزایش دهنده دوپامین محصول شرکت ATP می توان ZMST و یا Immune RX را نام برد که مصرف اصولی و به اندازه آن می تواند باعث ایجاد تعادل در وضعیت کاتکول آمین ها شود و وجود مواد معدنی مانند زیک و منیزیوم در ZMST و یا ماده زردچوبه در Immune RX می تواند در تنظیم هورمون دوپامین تاثیر زیادی داشته باشد.

این محصولات توسط شرکت بازرگانی ترندان اسپرت وارد ایران شده است که تنها نمایندگی رسمی و انحصاری برند معتبر ATP در ایران می باشد.

نتیجه گیری

نتیجه گیری
نتیجه گیری

ما در این مقاله به بررسی یکی از مهمترین هورمون های بدن یعنی هورمون دوپامین پرداختیم و از اهمیت کارکرد آن در بدن، نکاتی را اشاره کردیم و متوجه شدیم که تمامی عادات رفتاری، خلق و خوی و رفتار و یا بیماری های مرتبط با روح و روان، ارتباط مستقیم با ترشح هورمون دوپامین دارد و کاهش آن می تواند مشکلاتی را به وجود آورد و به همین دلیل، ما در این مقاله به بررسی مکمل های افزایش دهنده دوپامین پرداختیم.

البته این موضوع را یادآور شویم که نمی توان دقیق گفت که کدام مکمل می تواند برای ما مفید باشد و کدام را باید مصرف کنیم. ولی شرایط جسمی و روحی فرد می تواند تعیین کننده مصرف این نوع مکمل ها باشد.

یکی از بهترین و موثرترین مکمل های افزایش دهنده دوپامین مکمل ZMST می باشد که با داشتن منیزیم و دیگر مواد معدنی، می تواند به افزایش ترشح دوپامین کمک زیادی کند و همچنین مکمل Immune RX به عنوان دیگر مکمل موثر می تواند مورد استفاده قرار گیرد که حاوی زردچوبه است و در تعادل دوپامین تاثیر زیادی دارد.

این مکمل ها محصول شرکت ATP می باشد که شرکت ترندان اسپرت به عنوان نمایندگی رسمی برند ATP در ایران شناخته می شود و با تهیه این محصولات، می توان اقدام به تعادل در هورمون دوپامین در بدن نمود.

اگر به دنبال تکمیل اطلاعات خود در حوزه مکمل ها هستید، بهترین مکمل برای حجم خشک و بهترین مکمل برای افزایش قدرت و استقامت را مشاهده کنید.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.